Programma

Spelregels Inschrijven Genomineerd Sponsoring Programma Event bezoeken Route


Het programma van de Jaarprijs Goede Voeding zal tijdens het Food Future Event plaatsvinden in Zaal 2.

Sessie 2.1 Productontwikkeling - beleid 

Productverbetering vereist de inspanning van alle schakels in de voedselketen, zelfs internationaal. In deze sessie vertelt het ministerie van VWS wat zij doen aan productverbetering. Het CBL gaat in op de resultaten van het akkoord productverbetering en de rol van de retail daarin. Tot slot wordt de winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding geïnterviewd en debatteren we met het publiek over hoe beleid kan bijdragen aan productverbetering.

Sessievoorzitter: Annet Roodenburg, Lector voeding en gezondheid HAS Den Bosch
Annet roodenburg

Lezing 1:
Productverbetering: Nederland in Europa

Letteke BootLetteke Boot, teamcoördinator voeding, afdeling voeding, gezondheidsbescherming en preventie, ministerie van VWS 

Wat doet het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport rond productverbetering en wat zijn de resultaten van de aandacht die de minister hieraan heeft gegeven tijdens het Nederlandse EU voorzitterschap in 2016?




Lezing 2:

Productherformulering in de supermarkten
Henrieke CrielaardHenrieke Crielaard, manager voeding en gezondheid CBL
Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling is drie jaar geleden afgesloten. Over dit akkoord wordt veel gesproken: werkt het of zijn we beter af met (Europese) wetgeving? Henrieke Crielaard, binnen het CBL verantwoordelijk voor de uitvoering van de afspraken van het Akkoord, is enthousiast over het bijzondere samenwerkingsverband tussen retail en industrie. Zij gaat in op de resultaten en ambities van het akkoord en de hobbels die genomen moeten worden om resultaat te boeken. Belangrijke uitgangspunten zijn dat smaak voor de consument een heel belangrijk criterium is voor het kopen van een product. De reducties van zout, suiker, en/of verzadigd vet moeten daarom in kleine stappen doorgevoerd worden, waardoor de consument kan wennen aan een andere smaak. Daarnaast moet herformulering gezamenlijk, door zowel private label- als merkfabrikanten opgepakt worden, zodat de consument over de gehele linie kan kiezen uit een gezonder assortiment.


Interview met winnaar Jaarprijs Goede Voeding en debat met publiek en sprekers

Hans Kraak Hans Kraak, hoofdredacteur Voeding Nu en sessievoorzitter Annet Roodenburg

 

 

 

 

 

Sessie 2.2 Productontwikkeling -  productverbetering 

Wat betekent productverbetering in de praktijk? Voedingsmiddelenproducenten moeten hun gewaardeerde producten verbeteren zonder aan smaak of textuur in te boeten. In deze sessie vertelt de directeur van Peijnenburg hoe zijn bedrijf de ontbijtkoek en het hele productportfolio gezonder maakte. De vleeswarenindustrie vertelt hoe zij als branche hun producten verbeteren. Ook in deze sessie discussiëren we met het publiek, maar dan over de beste manier om een product te verbeteren.

Sessievoorzitter: Annet Roodenburg, Lector voeding en gezondheid HAS Den Bosch
Annet roodenburg

Lezing 1: Ontbijtkoek gezonder maken
Ren Groen LinkedIn fotoRené Groen, Algemeen directeur Peijnenburg
Koekfabrikant Peijnenburg, onderdeel van Lotus Bakeries, zit traditiegetrouw vooral in het verwensegment met zijn producten. Algemeen directeur en spreker tijdens het Food Future Event - René Groen - realiseerde zich zo’n vijf jaar geleden dat de maatschappelijke discussie over het teveel aan suiker in producten niet meer over zou waaien en dat dit een van de focuspunten binnen de innovatie zou moeten worden. Groen vertelt hoe het bedrijf het productportfolio gezonder heeft gemaakt door de introductie van onder meer een reeks nieuwe ontbijtkoeken en de overname van gezonde merken zoals Nakd, Trek en Bear.

Lezing 2: Productverbetering: Nederland in Europa
Richard van der kruijk
Richard van der Kruijk, algemeen secretaris Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie 

De Nederlandse vleeswarenindustrie wil een actieve bijdrage leveren aan het bevorderen van een gezonde leefstijl en het verminderen van de dagelijkse inname van zout en vet. Tegelijkertijd willen we onderscheidende en veilige producten blijven maken die aantrekkelijk zijn voor consumenten in binnen- en buitenland. De leden van de VNV hebben hun maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen en afspraken gemaakt met de supermarkten om de Nederlandse vleeswaren te herformuleren. Wat waren de uitdagingen en dilemma’s in dat proces en welke lessen kunnen eruit geleerd worden?

  

 
Interview met overige genomineerden Jaarprijs Goede Voeding en debat met publiek en sprekers
Hans Kraak, hoofdredacteur Voeding Nu en sessievoorzitter Annet Roodenburg

Hans Kraak

 

Schrijf hier in