Amsterdam bant ongezonde kindermarketing uit metrostations

AMSTERDAM, 7 september 2017 15:55 | Amy Berentsen

Per 2018 zijn reclames voor ongezonde voeding gericht op kinderen en jongeren niet langer toegestaan op Amsterdamse metrostations. De gemeente Amsterdam werkt samen met de Alliantie Stop Kindermarketing om kindermarketing voor ongezonde producten te weren.

Amsterdam pakt als eerste gesubsidieerde activiteiten, eigen evenementen en gemeentelijke locaties aan. Het nieuwe reclamecontract met adverteerders geldt voor alle 58 metrostations. Het betreft in totaal 200 abri’s, 52 digitale borden en 30 grote billboards.

Overgewicht bij kinderen

Reclame voor ongezonde voedingsmiddelen is een belangrijke oorzaak van overgewicht bij kinderen. Door vroegtijdig overgewicht hebben kinderen op latere leeftijd meer risico op chronische ziektes, zoals diabetes en hart- en vaatziekten.

Volgens wethouder Eric van der Burg van Zorg en Sport hebben kinderen het recht om op te groeien in een gezonde omgeving. ‘Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op gaan’.

Gezonde omgeving en leefstijl

De gemeente Amsterdam loopt voorop in de aanpak van overgewicht en obesitas, zowel in preventie als zorg voor kinderen die al te zwaar zijn.

Het doel is om een gezonde omgeving en leefstijl te creëren voor alle kinderen in de stad. Amsterdam werkt hiervoor samen met de GGD en vele partners, onder andere op het gebied van gezonde voeding, sport en bewegen, school, buurt en welzijn.