‘Clean label’ overkoepelende trend voor 2016

Capelle aan Den IJssel, 18 november 2015 12:28 | Liza Kester

Gerelateerde berichten

De grotere behoefte van consumenten aan producten met minder kunstmatige toevoegingen is een overkoepelend thema voor de voeding- en drankentrends in 2016, meldt Innova Market Insights.

Consumenten willen terug naar de basis, waardoor het aantal producten met claims zoals ‘vrij van’ en ‘biologisch’ toeneemt. Lu Ann Williams, van Innova Market Insights, meldt dat deze trend zich doorzet in 2016. Het bedrijf heeft vijf trends op een rij gezet die het komende jaar te verwachten zijn.

‘Clean label’

In 2015 was er een grote vraag naar producten met minder kunstmatige toevoegingen en meer transparantie, de zogenaamde ‘clean label’ trend. De grootste stijging van productontwikkeling op dit gebied zijn de biologische producten. Dit blijft een belangrijk platform voor productontwikkeling in de toekomst, meldt Innova Market Insights.

‘Vrij van’ producten

Vanuit de consument is er een grote vraag naar producten die vrij zijn van onder andere gluten, ook als dit niet medisch noodzakelijk is. De hoeveelheid glutenvrije producten is hierdoor de afgelopen tijd toegenomen. In de toekomst neemt ook de vraag naar producten die vrij zijn van andere voedingstoffen, zoals lactose/melk, ook toe, toont het onderzoek van Innova Market Insights.  

Flexitariërs

Consumenten eten steeds minder vlees om gezondheidsredenen, het duurzaamheidsaspect en vanwege de zorgen om dierenwelzijn. Het aantal flexitariërs is hierdoor toegenomen. Deze ontwikkeling vraagt om technologische ontwikkelingen omtrent smaakbevordering van vleesvervangers. Het ontwikkelen en promoten van diervriendelijke processen en het gebruik van alternatieve eiwitbronnen in de productontwikkeling staan hierbij centraal.

Alternatieven conserveringsmiddelen

De methodes om voedsel te verwerken die al langere tijd worden gebruikt, worden door consumenten gezien als ‘natuurlijk en authentiek’. De gezondheidsvoordelen van gefermenteerde levensmiddelen vinden een toenemend bewustzijn bij westerse consumenten. Milde conserveringstechnieken zoals HPP kunnen ook succesvol zijn als ze worden beschouwd als een nieuw alternatief voor conserveringsmiddelen, aldus Innova Market Insights.

Groentenconsumptie

Consumenten zijn zich bewust van het belang om meer groente te eten, maar vanwege de smaakverwachting voldoen de meeste mensen niet aan de richtlijn. De strategie om kinderen meer groenten te laten eten door ‘verborgen’ groente in producten aan te bieden, werkt ook bij volwassenen. De opkomst van bijvoorbeeld smoothies en pasta’s rijk aan groente zijn hier het voorbeeld van. 

Lees verder op Voeding Nu online:
Fred Brouns: ‘Glutenhype binnenkort voorbij’