Europese consumentenbond verbolgen over alcoholrapport EU

Brussel, 17 maart 2017 10:00 | Anne Groen

De Europese consumentenorganisatie BEUC is niet blij met een rapport van de Europese Commissie. BEUC is weliswaar blij met de conclusie dat de informatie over alcohol beter moet, maar is ontevreden met het ontbreken van concrete maatregelen.

Uit een rapport over alcoholetikettering (pdf) van de Europese Commissie (EC) blijkt dat het informeren van consumenten over alcoholische dranken beter kan.

Jammer genoeg roept het rapport, dat twee jaar te laat is afgerond, alleen niet op tot onmiddellijke actie om een voedingswaarde- en ingrediëntendeclaratie verplicht te maken voor deze productcategorie. Dat vindt de Europese overkoepelende bond van consumentenorganisaties (BEUC).

‘Consument heeft recht op informatie’


Monique Goyens, algemeen directeur van de BEUC reageerde verbolgen op het rapport: ‘Consumenten hebben wél de mogelijkheid te weten wat er precies in een pak melk of vruchtensap zit, maar niet in een fles whisky of bier.’

‘Wij zien geen reden waarom alcoholische dranken een andere behandeling zouden moeten krijgen. Laten we niet vergeten dat een pilsje net zo volgeladen is met calorieën als een snackreep. In tijden van toenemende welvaartsziekten achten wij vermelding van ingrediënten en voedingswaarde essentieel voor consumenten te kunnen kiezen hoeveel en wat zij precies drinken’, aldus Goyens.

Goyens is wel tevreden dat de EC de noodzaak ziet consumenten beter te informeren over alcoholische dranken. Maar zij betwijfelt of vrijwillige initiatieven het gat zullen dichten in informatievoorziening tussen alcoholische en niet-alcoholische dranken.

Maatregelen drankenindustrie


De Europese Commissie zegt toe de maatregelen die de drankenindustrie de komende twaalf maanden moet treffen te monitoren. Na deze periode zal de EC overwegen om wetgeving bindend te maken die het producenten van alcoholische dranken verplicht stelt de voedingswaarde en ingrediëntenlijst te declareren op het etiket.

Daarover zegt Goyens: ‘Waarom een jaar wachten op bindende regels? Het is de enige manier om consumenten goed te informeren over wat er in hun wijn of wodka zit.’