Focus plantaardige eiwitten in maaltijdbox Marley Spoon

Aalsmeerderbrug, 10 februari 2017 10:30 | Anne Groen

Marley Spoon, leverancier van maaltijdboxen, biedt vanaf maart 2017 meer recepten en producten aan, waarin plantaardige eiwitten de hoofdbestanddelen zijn en wil daarmee een flinke bijdrage leveren aan de zogeheten eiwittransitie.

Op de in Den Haag gehouden Nationale Voedseltop heeft EZ-staatsecretaris Martijn van Dam de eerste maaltijdbox symbolisch in ontvangst genomen.

‘De overgang naar steeds duurzamere grondstoffen in de voedingsindustrie is al jaren een trend. De omschakeling van dierlijke naar plantaardige eiwitten is daar een belangrijk onderdeel van’, vertelt Maurice Beurskens, Global Head of Procurement & Culinary van Marley Spoon.

 

Naar 50-50

‘In Nederland consumeren we nog steeds veel dierlijke eiwitten’, vertelt Beurskens. ‘De consumptieverhouding van dierlijk ten opzichte van plantaardig eiwit is nu nog 65-35, terwijl we in 2025 op een verhouding van 50-50 willen zitten. Dan zijn we weer op het niveau van de jaren zestig van de vorige eeuw. Deze balans is namelijk beter voor de mens en het milieu.’ Nederland loopt daarin achter ten opzichte van andere landen, weet Beurskens. ‘In Australië, bijvoorbeeld, is men zich veel bewuster van wat men eet en hoeveel calorieën men binnenkrijgt. In Australië is die verhouding van 50-50 al bereikt.’

 

Alliantie ‘groene eiwitten’

Marley Spoon en inmiddels nog achttien andere bedrijven in de gehele keten van de voedselindustrie tot aan de consumenten in de supermarkt hebben de handen ineen geslagen. Daarvoor is vorig jaar de Green Protein Alliance (GPA) opgericht, met ondersteuning van het programma DuurzaamDoor van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Volgens de GPA zou een groter deel van ons dieet moeten bestaan uit plantaardige eiwitten: peulvruchten (vers, conserven, vlees- en zuivelvervangers), paddenstoelen, noten, zaden, (zee)wieren en algen.

 

Praktijklocatie Plantaardige Eiwitten

Net als Marley Spoon zijn alle andere deelnemers van de Green Protein Alliance dit jaar druk bezig met acties om plantaardige eiwitten te promoten. Zo gaan Hak en Schouten een Praktijklocatie Plantaardige Eiwitten (PPE) in Giessen opzetten. Daar kunnen zowel consumenten en studenten als ook vakmensen, zoals voedseltechnologen en fooddesigners, zelf aan de slag met het bereiden van gerechten van plantaardige eiwitten. Daarvoor zijn de twee bedrijven ook een structurele samenwerking aangegaan met de HAS Den Bosch.

 

Tivall en Alpro aangehaakt

In de GPA zijn belangrijke producenten van bonen aangesloten, zoals Hak, Bonduelle en Boon Bonen. Die laatste is bijvoorbeeld druk met zijn boeren aan de slag om nieuwe soorten bonen te kweken. De GPA kent inmiddels 19 deelnemers, vertelt Jeroen Willemsen van de associatie. Inmiddels zijn vijf koplopers aangehaakt, waaronder Tivall en Alpro. ‘Het zijn de koplopers, aanbieders en producenten, die de omslag naar plantaardige eiwitten het beste kunnen realiseren: zij bepalen voor een belangrijk deel het aanbod.’

 

Naast het ministerie van Economische Zaken zijn ook het Voedingscentrum en Milieu Centraal aangehaakt. ‘Zij hebben de afgelopen jaren al veel onderzoek gedaan naar het nut en de noodzaak van meer eiwitten’, vertelt Willemsen.

 

Green Protein Event

Deze en nog veel meer acties worden volgende week, op 16 februari, op het eerste Green Protein Event in Aalsmeerderbrug gepresenteerd. Willemsen: ‘Dit Green Protein Growth Plan moet leiden naar de verhouding van 50-50 in 2025. Aan het eind van dit jaar verwacht ik dat de markt voor plantaardige eiwitten, mede door onze acties, is gegroeid met 15 procent.’