Printen

Glutenvrij dieet vergroot kans op diabetes

Cambridge, MS, VS, 17 maart 2017 16:06 | Anne Groen

Toevoegen aan Mijn Voeding Nu

Glutenvrije diëten vergroten het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2, waarschuwen wetenschappers aan de Harvard universiteit in Massachusetts. Uit resultaten van het onderzoek onder medische gegevens van bijna 200.000 patiënten blijkt dat het eten van kleine hoeveelheden gluten de kans op diabetes vergroot met dertien procent.

Uit onderzoek aan de Harvard universiteit blijkt dat deelnemers van het onderzoek die minder gluten aten, minder vezels uit graanproducten binnenkrijgen, een beschermende factor tegen de ontwikkeling van diabetes.

 

‘We wilden erachter komen of glutenconsumptie effecten heeft op de gezondheid van mensen die geen medische redenen hebben gluten te mijden’, aldus Geng Zong, een van de onderzoekers.

 

Hoge gluteninname, verlaagde kans

Binnen het observationeel onderzoek zijn medische gegevens van 199.794 patiënten gebruikt, verspreid over dertig jaar (1984 tot 2013). De onderzoekers vonden dat de meeste deelnemers minder dan twaalf gram gluten per dag nuttigden, het aantal gram dat grofweg vergelijkbaar is met de consumptie van twee of drie sneetjes volkorenbrood.

Deelnemers die behoorden tot de groep van twintig procent met de hoogste gluteninname hadden dertien procent minder kans op de ontwikkeling van diabetes type 2. Hierbij zijn de deelnemers met de hoogste gluteninname vergeleken met de deelnemers die hoogstens vier gram van het graaneiwit per dag aten.

 

Eenzijdig eetpatroon

Het onderzoek wijst uit dat het eten van minder gluten vaak ook een consumptie van minder vezels uit graanproducten betekent. Deze vezels hebben juist een beschermende werking tegen het ontstaan van diabetes. Glutenvrije producten hebben een lagere voedingswaarde: ze bevatten andere vitamines en mineralen en minder voedingsvezels.

Ook de Nederlandse Coeliakie Vereniging bevestigt de keerzijde van het dieet op haar website. ‘Alleen maar gluten en dus granen uit je dieet weglaten leidt tot een eenzijdig eetpatroon. Er kan een gebrek aan voedingsvezels, vitamines (B1 en E) maar ook aan foliumzuur, jodium en ijzer optreden, omdat er te weinig wordt nagedacht over vervangers voor graanproducten.’

 

Gezondheidsvoordelen ongegrond

De Amerikaanse onderzoekers stellen voor dat iedereen die geen coeliakie (glutenintoleratie) of NCGS (glutensensitiviteit) heeft, maar wel hun gluteninname beperken, hun glutenbeperking zouden moeten heroverwegen. Er is geen bewijs dat het glutenvrij dieet voordelen voor de gezondheid heeft voor deze groep.