Questionmark: ‘Consumenten zien supermarkten als onbetrouwbare informatiebronnen’

Amsterdam, 19 mei 2017 14:21 | Jael Lambers

De bewuste Nederlandse consument blijkt het lastig te vinden om te bepalen welke producten gezond en duurzaam zijn in de supermarkt. Het onderzoek werd uitgevoerd onder de bewuste consumenten groep Green Voice.

Dit kwam naar voren uit een consumenten enquête uitgevoerd door onderzoeksbureau’s Questionmark en Epiphany naar transparantie in de supermarkt. Green Voice is een onderzoeksgroep dat bestaat uit vijf procent van de meest bewuste consumenten van Nederland.

Goed geïnformeerde keuze

'Wanneer zelfs de bewuste consument het moeilijk vindt om te bepalen welke producten in de supermarkt gezond en duurzaam zijn, dan is het voor een gemiddelde consument praktisch onmogelijk om een goed geïnformeerde keuze te maken,' vertelt Charlotte Linnebank, uitvoerend directeur van Questionmark.

Fabrikanten en supermarkten

Uit het onderzoek, uitgevoerd onder Green Voice consumenten, blijkt dat bewuste consumenten supermarkten, media en fabrikanten als onbetrouwbare bronnen ziet. Zo neemt de bewuste consument de tijd om etiketten te lezen, maar heeft weinig vertrouwen in de gezondheidsclaims die vermeld staan op het etiket.

Tony’s Chocolonely

Verder bleek 21 procent van de consumenten geen enkel merk duurzaam genoeg te vinden, maar de niet-gouvernementele organisaties (ngo’s) wel te vertrouwen. Zo zijn Tony’s Chocolonely, Ekoplaza en Bio+ het duurzaamst volgens de consumenten, terwijl Unilever en Nestlé als het minst duurzaam gezien worden.