Sterfterisico omlaag door consumptie van vetten, fruit, groenten en peulvruchten

HAMILTON, 31 augustus 2017 11:43 | Amy Berentsen

Een studie met meer dan 135.000 mensen uit vijf continenten laat zien dat een dieet met veel fruit, groenten, peulvruchten en vetten het algemene sterfterisico verlaagt. De onderzoekers zien in hun resultaten voldoende bewijs om de voedingsrichtlijnen wereldwijd aan te passen. Zou dat dat ook voor Nederland gelden?

The Lancet publiceerde afgelopen dinsdag bevindingen uit een grote studie van The Population Health Research Institute. In deze studie vroegen onderzoekers aan de hand van een vragenlijst meer dan 135.000 mannen en vrouwen (tussen de 35-70 jaar) naar hun dieet. De deelnemers werden voor gemiddeld zeven en een half jaar lang gevolgd waarbij gekeken werd naar hun energie-inname uit vetten, koolhydraten, eiwitten en de hoeveelheid porties aan fruit, groenten en peulvruchten in relatie tot het sterfterisico.

 

Vet- en koolhydraatinname   

Een vetinname van ongeveer 35 energieprocent wordt volgens de studie geassocieerd met een lager risico op overlijden. Een ander opvallend resultaat uit de studie is dat personen die gemiddeld weinig verzadigde vetten eten, juist een groter risico hebben op overlijden. Een dieet met een hoge hoeveelheid aan koolhydraten (meer dan zestig procent van de totale energiebehoefte) zou ook een hoger risico op overlijden met zich meebrengen. De resultaten verschillen per populatie. Zo worden hogere sterftecijfers in Zuid-Azië waargenomen, waar gemiddeld weinig vet en meer koolhydraten worden geconsumeerd dan in bijvoorbeeld westerse gebieden, waar gemiddeld meer vet en weinig koolhydraten worden ingenomen.

 

Fruit, groente- en peulvruchtconsumptie   

Er werd ook gekeken naar de effecten van consumptie van fruit, groente en peulvruchten. Onderzoekers concluderen dat dagelijks drie tot vier porties (375 tot 500 gram) fruit, groente of peulvruchten, het sterfterisico aanzienlijk verlagen. Hierbij worden rauwe groenten sterker geassocieerd met een lager risico op overlijden dan gekookte groenten. In deelnemende landen in Zuid-Azië, Zuidoost-Azië en Afrika worden rauwe groenten zelden gegeten. ‘De huidige dieetrichtlijnen onderscheiden niet de voordelen van rauwe groenten ten opzichte van gekookte groenten’, zegt Victoria Miller, hoofdonderzoeker aan het Population Health Research Institute.   

 

Veranderingen in de vetconsumptie   

‘Een daling van de vetconsumptie leidt automatisch tot een toename van het aantal koolhydraten’, zegt Mashid Dehgan, onderzoeker aan het Population Health Research Institute. Ze wijst erop dat voedingsrichtlijnen al decennialang zijn gericht op het verminderen van de totale hoeveelheid vet (tot minder dan 30 procent van de totale energiebehoefte), waarbij wordt gezegd dat verzadigde vetten het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

 

Westerse landen

‘Vaak wordt er geen rekening gehouden met de manier waarop verzadigd vet in het dieet wordt vervangen’, vervolgt Dehgan. ‘De huidige richtlijnen werden ontwikkeld met behulp van gegevens uit sommige westerse landen, waar gemiddeld meer dan 40-45 procent van de totale energiebehoefte uit vetten bestond. Ongeveer 20 procent van deze totale hoeveelheid vetten bestond uit verzadigd vet. Momenteel ligt de consumptie van vetten in Noord-Amerika en Europa een stuk lager, respectievelijk een vetinname van 31 procent waarvan 11 procent bestaat uit verzadigd vet.’

 

Herformuleren van het voedingsbeleid  

Volgens Andrew Mente, onderzoeker van het Population Health Research Institute, levert de studie voldoende bewijs om in veel landen het voedingsbeleid aan te passen. De bevindingen in de studie zijn volgens hem ´robuust, globaal toepasbaar en leveren voldoende bewijs om het voedingsbeleid te herformuleren’.  

 

De richtlijnen in Nederland   

In 2015 bracht de Gezondheidsraad in Nederland de Richtlijnen Goede Voeding 2015 uit. Het Voedingscentrum lanceerde in maart 2016 een nieuwe Schijf van Vijf. Als de Nederlandse richtlijnen nader worden bekeken, blijken ze nauw in de buurt van de bevindingen uit de studie te komen. Het voedingscentrum adviseert dagelijks een totale hoeveelheid vet van 20-40 energieprocent en bij (neiging tot) overgewicht 20-35 energieprocent (waarvan maximaal 10 % verzadigde vetten), 250 gram aan groente en 200 gram aan fruit. Alleen peulvruchten krijgen een weekadvies en (nog) geen dagelijks advies. Wil je graag jouw persoonlijke Schijf van Vijf bekijken? Klik dan hier.