True Price deel 1 - De kosten die we niet hoeven te betalen, tenminste… nog niet

UTRECHT, 26 oktober 2017 14:03 | Anette Roodenburg

Michel Scholte ontmoette ik via Twitter. Tijdens de Voedseltop, eind januari vroeg ik me via een tweet ‘hardop’ af, hoe je nu de werkelijke prijs van voedsel moet berekenen. Michel antwoordde daarop, ook via Twitter, met de aankondiging dat hij binnenkort toch in Den Bosch was en het me wel wilde uitleggen. Dat verhaal past dus prima in de blog HAS Voedseldialoog. Pauline Bruynen (student Voedingsmiddelentechnologie) hielp mee met het interview.

 

De economie veranderen


Michel is mede-oprichter en directeur van True Price, een sociale onderneming. True Price probeert de economie te veranderen. Heel ambitieus. En ziet zichzelf als een soort ‘trail-blazer’, een onderneming die de bladeren van het pad wegblaast, een gangmaker. True Price is wereldleider, vertelt Michel met enige trots, maar er zijn meer spelers.

 

Michel Scholte


Michel is 30 jaar en heeft Sociologie aan de VU in Amsterdam gestudeerd. “Ik ben eigenlijk altijd al ondernemer geweest,” vertelt hij. “Allerlei projecten gedaan en ook wat bedrijfjes opgericht.” In 2011, dacht hij als lid van de denktank Worldconnectors mee aan een adviesrapport in het kader van de VN conferentie RIO+20 in Brazilië, in Rio de Janeiro. Daar kwamen politieke leiders voor de 2de keer bij elkaar om de balans op te maken ten aanzien van afspraken die 20 jaar eerder gemaakt waren over een duurzamere samenleving.

 

De echte prijs


In die denktank werd het idee geboren om de verandering niet zozeer in de politiek te zoeken, maar veel meer verantwoordelijkheid te leggen in de samenleving: bij bedrijven en maatschappelijke organisaties. Het plan was om de werkelijke kosten, die nu niet zichtbaar zijn in de supermarktprijzen, te populariseren: zichtbaar te maken als ‘echte prijs’. True Price is begonnen met een paar proefprojecten op het gebied van koffie en cacao. Tony’s Chocolonely was 1 van de eerste klanten. Zij wilden een chocolade reep maken, met betere betaling voor de boeren en minder slavenarbeid.

 

… is 20 jaar geleden al geprobeerd


Toen ze hier 6 jaar geleden mee begonnen zei een professor “dat is 20 jaar geleden al geprobeerd en niet gelukt”. Nu is True Price een wereldspeler op het gebied van impact meten en waarderen, met projecten over de hele wereld, in Europa, Latijns Amerika, Afrika, Azië. De medewerkers van True Price helpen partijen om ketens te verduurzamen. Wat doen ze dan? True Price berekent de externaliteiten voor bijvoorbeeld voedingsmiddelen. Daar hebben ze een speciale methode voor ontwikkeld.

 

Wat zijn externaliteiten?


Dat is een woord uit de economie. Het zijn de gemaakte kosten of geleden schade als gevolg van een economische activiteit. Dit kan optreden als personen, bedrijven of overheden geen rekening houden met de effecten op de welvaart van betreffende individuen. Zoals op gezondheid, sociale aspecten, milieu. Eigenlijk wel gek dat dit ‘externe kosten genoemd’ worden vindt Michel. Dat ben ik wel met hem eens.

 

Verbinden met mensen en goed kunnen rekenen


Bij True Price werken twaalf mensen, echte specialisten: econometristen, natuurkundigen, mensen die goed zijn in data-vraagstukken en berekeningen. Maar ook goed met mensen kunnen omgaan. “Want daar komt het uiteindelijk altijd op neer”, legt Michel uit. “Dat je een verbinding met mensen (bij bedrijven, of met boeren) kan aangaan en op die manier iets oplevert wat hen verder helpt.”

 

Hoe bereken je dan de True Price?


Het doorrekenen van al die maatschappelijke kosten, betekent bijvoorbeeld voor een reep pure chocolade van 100 gram met cacao uit Ivoorkusts dat die niet €1,20 maar €1,60 kost. Sociale kosten zoals ‘onderverdiening’ door kleine boeren en watervervuiling kost €0,40. Daarnaast berekent True Price ook geïntegreerde winst-verlies. Wat?! Meer weten?…lees de volgende blog.
Ben wel benieuwd: wie van de lezers van HAS Voedseldialoog bereid is die extra prijs voor de chocolade te betalen? En hoeveel duurder mag vlees zijn? Laat het weten!