Belgen lopen geen risico op te hoge inname lycopeen

Afdrukken

16 januari 2012 Hans Kraak 200x gelezen 0 reacties

De Belgische volwassen bevolking loopt geen risico op een te hoge inname van lycopeen. Het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) heeft de reële situatie in België bestudeerd.

Het WIV onderzocht lycopeen omdat de Europese Voedsel en Veiligheidsautoriteit EFSA in 2010 concludeerde dat de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) voor lycopeen theoretisch overschreden kan worden als rekening gehouden wordt met de hoeveelheid lycopeen die van nature aanwezig is in voeding, en met het maximaal toegestane gebruik van lycopeen als kleurstof en als additief (EFSA Journal 2010; 8(1):1444).

Tomaten
Lycopeen is een rode kleurstof die van nature voorkomt in tomaten, maar ook in watermeloen, guave of roze pompelmoes. Extracten van lycopeen uit tomaat of synthetisch aangemaakte lycopeen worden gebruikt als kleurstof om een breed gamma van voedingsproducten bij te kleuren, gaande van snoepjes tot sauzen. Daarnaast mag het onder bepaalde voorwaarden ook toegevoegd worden aan voedingsmiddelen als verrijkend ingrediënt.

Gezondheidsbevordering
Sommigen schrijven aan lycopeen een aantal gezondheidsbevorderende eigenschappen toe, maar de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) acht dit niet wetenschappelijk bewezen. Ondanks de mogelijk gunstige werking heeft EFSA voorwaarden vastgelegd voor het veilig gebruik van lycopeen, omdat het aan levensmiddelen wordt toegevoegd.

ADI
De maximaal aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) bedraagt 0,5 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Dit betekent dat een volwassen persoon van 60 kg per dag 7,5 kg tomaten of 2,3 kg ketchup zou mogen eten zonder de limiet te overschrijden.

Onderzoek
Het Belgische Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid onderzocht in opdracht van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid de reële innamesituatie vamn lycopeen in België.  Op basis van de analyseresultaten van meer dan 400 monsters en het consumptiepatroon van 3083 volwassen personen, concluderen de onderzoekers van WIV in hun rapport dat de gemiddelde Belg slechts 10% van de ADI aan lycopeen binnen krijgt via de voeding.

 

Lees ook op Voedingnu.nl:

Meer antioxidanten in biologisch tomatensap

Reageren

Plaats uw reactie op dit bericht.
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 
















 

Voeding Nu Nieuwsbrief

Gratis

Het laatste nieuws

Handige agenda/tips

Iedere twee weken

 

Bekijk hier een voorbeeld

Meldt u hier aan

Digitaal abonnement

Met een digitaal abonnement op Voeding Nu krijgt u ook:

  • Digitale versie van vakblad Voeding Nu
  • Uitgebreid artikelenarchief met eenvoudig zoeksysteem
  • Nieuwsarchief van Voeding Nu
  • Tweewekelijkse nieuwsbrief

Meer informatie en direct abonneren

In contact met professionals op gebied van voeding en gezondheid?

Voeding Nu is een uitermate geschikt platform om:

- uw naamsbekendheid te vergroten
- nieuwe producten en diensten te communiceren
- uw imago aan te scherpen
- uw kennis en kunde te laten zien
- nieuwe klantcontacten te genereren

Laat u informeren over uw mogelijkheden

Andere uitgaven

Voeding Nu is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.voedingnu.nl - alle rechten voorbehouden.