5 oktober 2012 Vera Kluivers 528x gelezen 0 reacties
Voeding Nu berichtte over een onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam over het verband tussen suikerhoudende dranken of light dranken en overgewicht bij kinderen. Het onderwerp riep verder discussie op op de Voeding Nu discussiegroep op LinkedIn.

Chi Lueng Chiu begon de discussie en stelt dat de meeste gezondheidsprofessionals voor dit onderzoek niet overtuigd waren dat kunstmatige zoetstoffen niet dik maken. Hij vindt dat dit onderzoek bewijst dat het effect van suiker vervangen door zoetstoffen in frisdrank eerder psychologisch dan fysiologisch werkt.
De discussie richt zicht vervolgens op aspartaam en de invloed van frisdrank op het gebit.
Aspartaam is een door de EU goedgekeurd zoetstof (E951) maar met name op internet circuleren veel negatieve verhalen. De zoekterm ‘aspartame’ op google levert bijna 2 miljoen resultaten op. ‘Aspartaam wordt regelmatig in verband gebracht met het ontstaan van ernstige aandoeningen zoals hersentumoren, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen zijn vrijwel altijd terug te voeren op onzorgvuldig onderzoek en onterechte conclusies,’ aldus de website van het Voedingscentrum.
Discussiedeelnemer Karin van Holland haalt aan dat er een onderzoek is gepubliceerd waarbij ratten schadelijke effecten bij een hoge inname van aspartaam ondervonden. Deelneemster Palsma reageert daarop door te stellen dat er extreem hoge doses zijn gebruikt en dat dit onderzoek niet zomaar naar mensen geëxtrapoleerd kan worden. ‘Zeven liter water binnen een uur drinken is ook niet gezond,’ aldus Palsma.
‘Aspartaam is vanwege de controverse, zo ongeveer de beste onderzochte stof ter wereld,’ schrijft Chiu. Hij zegt geen probleem te kunnen ontdekken aan aspartaam. ‘Ik heb overigens nog nooit een publicatie gelezen waarin de carcinogene werking van aspartaam is vastgesteld in een ratexperiment volgens de NTP richtlijnen (kwaliteitsnorm). De zogenaamde Soffrittie studies voldoen daar allemaal niet aan,’ stelt Chiu. Hij verwijst hiermee naar de kwaliteit van onderzoeken waar mensen hun angstverhalen op baseren.
Frisdrank, ook light, is schadelijk voor het gebit. Holland: ‘Qua gebitsschade denk ik dat vooral de frequentie van zuuraanvallen een rol speelt. Eet en drink niet de hele dag door. Liever 1x daags flink snoepen dan elk uur een snoepje.’ Anneke Palsma schrijft: ‘De schadelijkheid van light-frisdranken is het gevolg van de lage pH, door allerlei voedingszuren die als smaakmaker toegevoegd worden.’
Word lid van de Voeding Nu groep en doe mee aan deze discussie.
In de nieuwste oktober-uitgave van Voeding Nu is veel aandacht voor de wetenschappelijke stand van zaken rond zoetstoffen. In november wordt verder ingegaan op stevia en aspartaam.
Met een digitaal abonnement op Voeding Nu krijgt u ook:
Voeding Nu is een uitermate geschikt platform om:
- uw naamsbekendheid te vergroten
- nieuwe producten en diensten te communiceren
- uw imago aan te scherpen
- uw kennis en kunde te laten zien
- nieuwe klantcontacten te genereren
Voeding Nu is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2013 www.voedingnu.nl - alle rechten voorbehouden.