8 maart 2012 Nadine Salehy 327x gelezen 0 reacties
Extra inname van eiwit verlaagt de bloeddruk van mensen met overgewicht. Dat concluderen onderzoekers uit Wageningen, Groningen en Maastricht in een artikel dat verscheen in the American Journal of Clinical Nutritrion.

De onderzoekers vroegen proefpersonen met overgewicht vier weken lang bij de maaltijd een drank te consumeren. Bij de ene helft ging het om een eiwitdrank die de eiwitinname met ongeveer tien energieprocent verhoogde. De andere helft kreeg een koolhydraatdrank. Na een maand namen de onderzoekers de bloeddruk op.
Verlaging van het bloeddruk
De proefpersonen met extra eiwitinname hadden een lagere bloeddruk dan de mensen die de drank met koolhydraten kregen. Hun bovendruk was bijna vijf mmHg gezakt, hun onderdruk 2,7. ‘Voor een voedingsinterventie is dat een groot effect’, zegt Marianne Geleijnse die vanuit Wageningen UR een bijdrage leverde aan dit experiment. ‘Maar voor één individu is die verlaging relatief klein in vergelijking tot medicijnen. Als de bloeddruk in de totale Nederlandse bevolking gemiddeld met vijf mmHg zou dalen, geeft dat naar verwachting veertien procent minder sterfte aan beroerten en negen procent minder sterfte aan hartinfarcten.’
Eiwitconsumptie verhogen?
Waarom een extra eiwitinname de bloeddruk verlaagt, weten de onderzoekers nog niet. Dat onderzoekt Karianna Teunissen-Beekman, een Maastrichtse promovendus. De onderzoekers denken dat de extra eiwitten misschien het functioneren van de nieren, de darmen of het zenuwstelsel veranderen. ‘Maar de verlaging van de bloeddruk kan ook komen door de lagere inname van koolhydraten in plaats van de hogere inname van eiwitten’, licht Geleijnse toe. Doordat het werkingsmechanisme nog niet duidelijk is en er ook geen volledig beeld is van de nadelen van extra eiwitinname, geven de onderzoekers consumenten nog geen algemeen advies om de eiwitconsumptie te verhogen.
Lees Voeding NU online:
Met een digitaal abonnement op Voeding Nu krijgt u ook:
Voeding Nu is een uitermate geschikt platform om:
- uw naamsbekendheid te vergroten
- nieuwe producten en diensten te communiceren
- uw imago aan te scherpen
- uw kennis en kunde te laten zien
- nieuwe klantcontacten te genereren
Voeding Nu is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2013 www.voedingnu.nl - alle rechten voorbehouden.