‘Geen relatie tussen frituren in olijfolie en zonnebloemolie en hartziekten’

Afdrukken

26 januari 2012 Josien Hillen 81x gelezen 0 reacties

Het eten van voedsel dat gefrituurd is olijfolie of zonnebloemolie is niet gerelateerd aan hartziekten of vroegtijdig overlijden.

Dit staat in een onderzoek dat het online British Medical Journal publiceerde.

Olijfolie en zonnebloemolie
De onderzoekers willen wel benadrukken dat hun onderzoek plaatsvond in Spanje. Spanjaarden gebruiken hoofdzakelijk olijf- en zonnebloemolie om te frituren. De resultaten van de onderzoekers zouden waarschijnlijk niet hetzelfde zijn als het in een ander land had plaatsgevonden, waar vast frituurvet en hergebruikt vet gebruikt wordt voor het frituren.

In Westerse landen is frituren een van de meeste gebruikte methodes om te koken. Gefrituurde voeding bevat meer calorieën omdat het voedsel het vet uit de olie absorbeert.

Risico op hartziekte
Hoewel het eten van veel gefrituurde voeding sommige risico’s op hartziekten kan vergroten, zoals een hoge bloeddruk, een hoog cholesterol en overgewicht, is de link tussen gefrituurde voeding en hartziekten nooit volledig onderzocht.

De wetenschappers onderzochten daarom de kookmethoden van 40,757 volwassenen in de leeftijd tussen de 29 en 69 gedurende een periode van elf jaar. Geen van de proefpersonen leed aan een hartziekte aan het begin van het onderzoek. De proefpersonen werden ondervraagd over hun eetgewoontes en manieren van koken.

Aan het eind van het onderzoek waren er 606 gevallen die gerelateerd waren aan hartziekten en 1,134 mensen overleden.

Geen relatie gefrituurd voedsel en hartziekten
De wetenschappers concluderen uit het onderzoek: ‘In een Mediterraans land waar zonnebloem- en olijfolie het meest gebruikt worden om te frituren en waar de inwoners grote hoeveelheden van gefrituurd voedsel zowel thuis als buitenshuis consumeren, is er geen relatie gevonden tussen de consumptie van gefrituurd voedsel en het risico op hart- en vaatziekten of overlijden.

Consequenties frituren voor gezondheid
Professor Michael Leitzmann van de Universiteit van Regensburg in Duitsland reageert op de publicatie door te zeggen dat het onderzoek de mythe ontrafelt dat gefrituurd voedsel in het algemeen slecht is voor het hart. Toch wil hij ook een kritische noot plaatsen: ‘Deze uitkomst betekent niet dat het regelmatig eten van ‘fish and chips’, de Britse variant van een snackbarmaaltijd, geen consequenties heeft voor de gezondheid”.

Lees ook op Voeding.nl:
Horeca gebruikt onvoldoende vloeibaar frituurvet
Meer verantwoord vet in cafetaria's

Reageren

Plaats uw reactie op dit bericht.
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 
















 

Voeding Nu Nieuwsbrief

Gratis

Het laatste nieuws

Handige agenda/tips

Iedere twee weken

 

Bekijk hier een voorbeeld

Meldt u hier aan

Digitaal abonnement

Met een digitaal abonnement op Voeding Nu krijgt u ook:

  • Digitale versie van vakblad Voeding Nu
  • Uitgebreid artikelenarchief met eenvoudig zoeksysteem
  • Nieuwsarchief van Voeding Nu
  • Tweewekelijkse nieuwsbrief

Meer informatie en direct abonneren

In contact met professionals op gebied van voeding en gezondheid?

Voeding Nu is een uitermate geschikt platform om:

- uw naamsbekendheid te vergroten
- nieuwe producten en diensten te communiceren
- uw imago aan te scherpen
- uw kennis en kunde te laten zien
- nieuwe klantcontacten te genereren

Laat u informeren over uw mogelijkheden

Andere uitgaven

Voeding Nu is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.voedingnu.nl - alle rechten voorbehouden.