Gezond ouder worden door oervoeding

Afdrukken

26 maart 2012 Nadine Salehy 765x gelezen 0 reacties

Een terugkeer naar de voedingsgewoonten uit de Steentijd kan, naar de cultuur van de 21e eeuw vertaald, een belangrijke bijdrage leveren aan gezond ouder worden.

Dit betekent meer eiwitten, minder koolhydraten, minder linolzuur en meer omega-3 vetzuren.

UMCG-onderzoeker Remko Kuipers onderzocht waar onze voorouders leefden, maakte een reconstructie van hun voeding en onderzocht de voeding van traditioneel levende Oost-Afrikaanse volkeren in de huidige tijd.

 

Voedingsgewoonten uit de Steentijd

In vergelijking met Oost-Afrikaanse vrouwen eten westerse vrouwen bijvoorbeeld minder omega-3 vetzuren. Hierdoor ontstaat bij westerse vrouwen tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding een relatief tekort aan deze belangrijke bouwstoffen. Kuipers promoveert vandaag op de resultaten van zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen

 

Linolzuur

Kuipers concludeert verder dat de oervoeding veel minder linolzuur bevatte dan westerse voeding. Dit is relevant vanwege de heersende veronderstelling dat een hoge inname van linolzuur een beschermende werking heeft op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Volgens Kuipers klopt dat niet. Nieuwe inzichten brengen een hogere linolzuurinname in verband met een verminderde aanmaak en inbouw van omega-3 vetzuren in het lichaam. Dit leidt tot verminderde vermogens om chronische ontstekingsreacties in het lichaam te onderdrukken.

 

Toename hart- en vaatziekten

Hedendaagse wetenschappelijke inzichten stellen dat deze ontstekingsreacties aan de basis staan van hart- en vaatziekten. In lijn met de inzichten van Kuipers heeft een recente Amerikaanse studie laten zien dat de aanbevolen vervanging van verzadigde vetzuren door linolzuur in de westerse wereld eerder een toename dan een afname van hart- en vaatziekten heeft veroorzaakt. 

 

Snelle koolhydraten

Tot slot bekritiseert Kuipers de huidige praktijk om verzadigd vet in de voeding te vervangen door koolhydraten. Op basis van een literatuurstudie stelt hij dat niet de inname van verzadigd vet, maar juist de inname van snelle koolhydraten de kans op hart- en vaatziekten verhoogt.

 

Lees ook op voedingnu.nl:

Goede vetzuren verlagen risico op hartinfarct

Lage bloedspiegels omega-3-vetzuren kunnen geheugen beïnvloeden

 


Reageren

Plaats uw reactie op dit bericht.
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 
















 

Voeding Nu Nieuwsbrief

Gratis

Het laatste nieuws

Handige agenda/tips

Iedere week

 

Bekijk hier een voorbeeld

Meld u aan

Digitaal abonnement

Met een digitaal abonnement op Voeding Nu krijgt u ook:

  • Digitale versie van vakblad Voeding Nu
  • Uitgebreid artikelenarchief met eenvoudig zoeksysteem
  • Nieuwsarchief van Voeding Nu
  • Tweewekelijkse nieuwsbrief

Meer informatie en direct abonneren

In contact met professionals op gebied van voeding en gezondheid?

Voeding Nu is een uitermate geschikt platform om:

- uw naamsbekendheid te vergroten
- nieuwe producten en diensten te communiceren
- uw imago aan te scherpen
- uw kennis en kunde te laten zien
- nieuwe klantcontacten te genereren

Laat u informeren over uw mogelijkheden

Andere uitgaven

Voeding Nu is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2013 www.voedingnu.nl - alle rechten voorbehouden.