Onderzoek effect vitamine D en zoutbeperking bij nierpatiënten

Afdrukken

11 januari 2012 Sanne Raghoebar 90x gelezen 0 reacties

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) start in samenwerking met ZGT Almelo, het VU Medisch Centrum Amsterdam en het Medisch Centrum Alkmaar een onderzoek naar de beschermende werking van vitamine D en zoutbeperking bij nierpatiënten.

Het UMCG coördineert het onderzoek dat mede mogelijk gemaakt is door de Nederlandse Nierstichting. Verwacht wordt dat de toevoeging van deze combinatie aan de standaardbehandeling met medicijnen leidt tot minder nierschade.

 

Waarschijnlijk doen 50 volwassen patiënten met een chronische nierziekte zonder diabetes mee aan het onderzoek. De eerste resultaten van de studie worden begin 2014 verwacht.

 

Doel onderzoek
Uit recent onderzoek bleek dat vitamine D door het verlagen van eiwitverlies in de urine een nieuwe behandeling voor nierpatiënten kan zijn. Daarnaast is er vanuit het UMCG veel onderzoek gedaan naar de toegevoegde waarde van zoutbeperking in combinatie met medicijnen bij nierpatiënten.

 

Het doel van dit onderzoek is om de toevoeging van vitamine D en zoutbeperking te combineren. Zodoende blijkt of het zinvol is om vitamine D toe te voegen aan de huidige behandeling van nierpatiënten.

 

Huidige behandeling

De behandeling van eiwitverlies in de urine met medicatie kan de achteruitgang in de nierfunctie beperken. Uit eerder onderzoek is bekend dat beperking van de zoutinname het beschermende effect van deze medicijnen kan versterken.

 

Desondanks verdwijnt eiwit in urine bij een deel van de patiënten niet volledig, wat gepaard gaat met een ongunstige prognose voor de nierfunctie op lange termijn. Ter preventie van een dialyse of niertransplantatie is het van groot belang om nieuwe behandelingen te onderzoeken.

Reageren

Plaats uw reactie op dit bericht.
Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 
















 

Voeding Nu Nieuwsbrief

Gratis

Het laatste nieuws

Handige agenda/tips

Iedere twee weken

 

Bekijk hier een voorbeeld

Meldt u hier aan

Digitaal abonnement

Met een digitaal abonnement op Voeding Nu krijgt u ook:

  • Digitale versie van vakblad Voeding Nu
  • Uitgebreid artikelenarchief met eenvoudig zoeksysteem
  • Nieuwsarchief van Voeding Nu
  • Tweewekelijkse nieuwsbrief

Meer informatie en direct abonneren

In contact met professionals op gebied van voeding en gezondheid?

Voeding Nu is een uitermate geschikt platform om:

- uw naamsbekendheid te vergroten
- nieuwe producten en diensten te communiceren
- uw imago aan te scherpen
- uw kennis en kunde te laten zien
- nieuwe klantcontacten te genereren

Laat u informeren over uw mogelijkheden

Andere uitgaven

Voeding Nu is een uitgave van MYbusinessmedia.
© 2012 www.voedingnu.nl - alle rechten voorbehouden.