30 procent van de aanbevolen groenteconsumptie door snackgroenten op het werk

deventer, 20 mei 2016 10:44 | Diana Drost

Snackgroenten die op het werk worden aangeboden, kunnen voor gemiddeld 30 procent bijdragen aan de totale groenteconsumptie. Bij een kwart van de vergaderingen zou zelfs een groenteconsumptie van meer dan 100 gram kunnen worden behaald. Dat blijkt uit een onderzoek van Wageningen Universiteit naar de groenteconsumptie op de werkplek.

Het onderzoek Meer groente en fruit voor iedereen is een publiek-privaat samenwerkingsproject van Wageningen Universiteit  en een aantal partners (Greenco, foodorganisatie Albron, FMHaaglanden, Bayer/Nunhems, en het Groenten & Fruit Huis). Binnen het project worden mogelijkheden onderzocht om de groente- en fruitconsumptie bij specifieke doelgroepen (op de werkplek, in kinderdagverblijven of horeca) te verhogen.

Schijf van Vijf

Met de nieuwe Schijf van Vijf is de aanbevolen dagelijkse groente consumptie verhoogd naar 250 gram. Veel mensen halen de norm nu al niet. Wageningen universiteit stelt daarom dat het kan helpen om groenten te eten buiten de hoofdmaaltijden. Daarbij valt te denken aan werkplekken, restaurants en kinderdagverblijven, waar de groenten als makkelijke en aantrekkelijke ‘snacks’ kunnen worden aangeboden. Snackgroenten kunnen makkelijk en snel worden gegeten vergeleken met fruit dat geschild-en/of gesneden moet worden.

In het onderzoek werden gedurende zes weken in twaalf verschillende bedrijfsrestaurants door heel Nederland snackgroenten aangeboden tijdens de vergaderingen.

Bijna de helft ADH groente

Uit het onderzoek komt naar voren dat de werknemers tijdens  vergaderingen gemiddeld 74 gram van de snackgroenten aten. Dat is ongeveer 30 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) groenten. Bij een kwart van de vergaderingen liep de groente consumptie zelfs op tot meer dan 100 gram, dat is bijna de helft van de ADH.

Snackgroenten tot vast assortiment

Het assortiment van foodserviceorganisatie Albron wordt in gemiddeld 700 bedrijfsrestaurants aangeboden. Door de positieve uitkomsten gaat Albron de snackgroenten tot vast onderdeel van de vergaderservice en het assortiment te maken. 

Snackgroenten de oplossing?

Volgens Yvonne Vanlier, manager Marketing en Communicatie Greenco (producent en verpakker van snackgroenten) zijn snackgroenten de oplossing voor het stimuleren van de groenteconsumptie omdat ze op elk moment in elke situatie gegeten kunnen worden. ‘Wij zien veel kansen om via verschillende kanalen de consumptie verder te stimuleren. Naast het domein ‘werk’ zijn ook ‘onderweg’ en ‘sport’ relevante kanalen, aldus Yvonne Vanlier.’