ABN Amro: verbeterde kwaliteit vleesvervangers zorgt voor forse marktgroei

Amsterdam, 1 mei 2019 07:00 | Geranne Vegter

ABN Amro verwacht dat de vleesvervangermarkt zowel in 2019 als in 2020 met tien procent zal groeien. Dit is een forse toename van de gemiddelde groei van de afgelopen vijf jaar van vier procent.

De vleesvervangermarkt groei omdat grote levensmiddelenbedrijven inspelen op de populariteit van vleesvervangers. Het aantal innovaties neemt hierdoor ook toe. Er zijn continu ontwikkelingen op gebied van smaak, structuur en ingrediënten, signaleert de bank.

Hybride vleesvarianten

De vleesvervangermarkt bestaat niet langer uit kleine bedrijven met een specifiek product. Met de grotere bedrijven komt er ook meer geld vrij om mee te innoveren.

Het valt de ABN Amro op dat de producten die op de markt verschijnen, veelal geïnspireerd zijn op bestaande vleesconcepten, zoals pulled chicken.

Ook hybride vleesvarianten verschijnen steeds vaker. Burgers die uit vlees en oesterzwammen bestaan, bijvoorbeeld, worden gebruikt om de groeiende groep flexitariërs aan te spreken.

Positionering is nog een uitdaging voor de hybride producten, omdat het niet een volledige vleesvervanger is.

Duurzaamheid

Dat de aandacht voor duurzaamheid toeneemt, speelt fabrikanten van vleesvervangers in de kaart, stelt ABN Amro.

Consumenten die duurzaam willen eten voeren dat doorin hun voedselkeuzes. Eén op de drie consumenten geeft aan minder vlees te willen eten.

Bijna zestig procent van de consumenten geeft aan dat zij bewust op vleesconsumptie letten. Bovendien kiezen drie van de vijf Nederlanders ervoor om enkele dagen van de week bewust geen vlees te eten.

Vijftien procent van de consumenten eet nog niet daadwerkelijk minder vlees, maar zou dit wel willen. Zelf geven ze aan dat zij vlees nog te lekker vinden of onvoldoende bekend zijn met alternatieven.

Duurzaamheidsgids Milieu Centraal geeft aan dat met name consumenten van 25 tot 34 jaar zichzelf verwijten dat ze niet vaker vegetarisch eten.

Smaakbeleving en structuur

"Vleesvervangers scoren goed op waarden die voor consumenten belangrijk zijn, zoals diervriendelijkheid, milieu, gemak en - in toenemende mate - smaak. Producenten werken dan ook hard aan het verbeteren van de smaakbeleving en de structuur om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen", zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food en Agrarisch van ABN AMRO.

"Innovatie vindt ook plaats op het gebied van ingrediënten, marketing en labels, zoals 'glutenvrij'. Tegelijkertijd spelen andere waarden zoals betaalbaarheid, gezondheid en ethische vraagstukken over bijvoorbeeld de herkomst van de grondstoffen, een steeds grotere rol van betekenis."

Vleessector

De markt voor vleesvervangers is nog klein in vergelijking met de reguliere vleesmarkt. Een gemiddeld Nederlands huishouden gaf in 2018 ongeveer dertien euro uit aan vleesvervangers en €224,- aan bewerkt vlees.

Andere Europese landen tonen eenzelfde beeld. In Duitsland wordt bijvoorbeeld relatief weinig geld uitgegeven aan vleesvervangers. Als de Duitsers ze wel kopen, komen ze met name uit het vriesvak. In Nederland zijn de vleesvervangers vaak koelvers.