Albert Heijn: meer ruimte gezonde dranken, minder voor traditionele frisdranken

Albert Heijn vermindert het suikergehalte in haar siropen met dertig procent. Daarnaast voegt de supermarktketen nieuwe gezondere producten toe aan het drankenaanbod.

In de schappen van de Albert Heijn komt meer ruimte voor gezondere varianten van dranken met minder suiker, zoals water, water met een smaakje en ice tea. Dit gaat ten koste van de schapruimte van traditionele frisdranken en sappen.

Naast de suikerreductie breidt de Albert Heijn het assortiment verder uit met twee varianten bruisend mineraalwater met theesmaak van het eigen merk. Het is de tweede keer in een jaar tijd dat de supermarktketen suikerreductie doorvoert in het drankenassortiment.

Suikerwijzer Fris 2.0

In 2016 introduceerde Albert Heijn de Suikerwijzer Fris. Deze is inmiddels verbeterd en verder uitgebreid naar water en sappen. De wijzer toont hoeveel suikers een product bevat en op welke wijze het product is gezoet (suiker, kunstmatige zoetstoffen of natuurlijke oorsprong). Vervolgens is met kleuren zichtbaar of een product een hoog suikergehalte heeft (donkeroranje) of juist helemaal geen suikers bevat (geel).

Albert Heijn vroeg klanten naar feedback over de Suikerwijzer Fris, wat ertoe leidde dat de suikerwijzer nu duidelijker zichtbaar zal zijn in zowel de winkels als online.

Daarnaast kan de klant nu zien welke sappen geen toegevoegde suikers bevatten. Met de vernieuwde suikerwijzer wil Albert Heijn de keuze voor gezondere dranken gemakkelijker maken voor haar klanten. 

Gezonde levensstijl

Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn:Albert Heijn neemt graag het voortouw met goede voorlichting en met producten die passen in een gezonde levensstijl. Onze Suikerwijzer Fris bij het schap laat nu nog beter zien hoeveel suikers de frisdrank, en nu ook de ongekoelde sappen en waters, bevatten. Hiermee willen wij onze klanten helpen gemakkelijker te kiezen voor minder suiker.”