Aldi en Plastic Soup Foundation werken samen in het terugdringen van plastic

Culemborg, 4 oktober 2018 12:56 | Jorine van Knippenberg

Supermarktketen Aldi en de Plastic Soup Foundation zetten hun samenwerking verder door. Op 8 oktober start bij Aldi de Plastic Soup Week, waarin de supermarkt onder andere een nieuwe herbruikbare boodschappentas introduceert.

Vorig jaar werkten de twee organisaties ook al samen in het ontwikkelen van een lesprogramma over de plastic soep. Dit jaar is er opnieuw een educatieprogramma ontwikkeld voor basisscholen, waar kinderen op speelse wijze leren over de gevolgen van plastic in de oceanen en rivieren. Het programma valt onder het platform ‘De Wereld van OZ’.

De figuren uit ‘De Wereld van OZ’ zijn ook terug te vinden op een lunchbox die Aldi en de Plastic Soup Foundation ontwikkelden. De box is gemaakt van bamboe en mais, voor ieder verkocht exemplaar ontvangt de Plastic Soup Foundation vijftig cent. Bij aankoop ontvangen klanten ook nog een speciale Kidsweek in het teken van de plastic soep.

Tas van gerecycled materiaal

Aldi heeft de eenmalige plastic tassen in de ban gedaan. In de Plastic Soup Week introduceert de supermarktketen haar nieuwe herbruikbare boodschappentas, die voor tachtig procent bestaat uit gerecycled materiaal. De eenmalige tasjes worden uitgefaseerd, vanaf het einde van dit jaar verkoopt Aldi enkel nog de herbruikbare tassen. Hiermee bespaart de discounter jaarlijks 200.000 kilogram plastic. De tas is verkrijgbaar vanaf 8 oktober en gaat 45 cent kosten, 20 cent meer dan de eenmalige tassen.