Bieronderzoek: ‘Stijgende populariteit speciaalbier en alcoholvrije of -arme bieren’

Deventer, 14 augustus 2018 13:57 | Coen Dros

Ondanks dat pils nog steeds het populairste is, is er een aanhoudende stijging in populariteit van speciaalbier en alcoholvrije of -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers.

Het Bieronderzoek doet jaarlijks onderzoek naar biertrends in Nederland. Verder blijkt uit het onderzoek dat bierdrinkers steeds bewuster kiezen voor een bier.

Minder alcohol

Bijna de helft (45 procent) van de bierdrinkers kiest weleens bewust voor bier met minder alcohol.

“De populariteit van alcoholvrij bier kunnen we toeschrijven aan een samenspel tussen de bewustere consument en het steeds bredere aanbod binnen het segment. Daardoor kan de consument ook meer varianten uitproberen”, stelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Kiezen voor speciaalbier

Vier op de vijf (80 procent)  bierdrinkers geeft aan weleens te kiezen voor speciaalbier. Dit is een kleine stijging vergeleken met vorig jaar (77 procent). Tot nu toe was witbier het meest gedronken speciaalbier, nu moet het bier zijn eerste plek delen met blondbier.

De belangrijkste reden voor de keuze voor een speciaalbier is de smaak (69 procent) en afwisseling (39 procent), maar steeds vaker vanwege het lokale karakter van het bier.

Bewust genieten

Verder komt er uit het onderzoek duidelijk naar voren dat de consument bewuster wordt van het aanbod in bieren en daarmee ook bewuster gaat kiezen.

“Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak, alcoholvrij of -arm en afkomst”, aldus Cees-Jan Adema. “De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. Zo wordt de alcoholvrije variant niet alleen gedronken omdat er nog gereden moet worden, maar ook omdat het wordt gezien als lekker alternatief voor als je even geen alcohol wilt drinken. En vergeet niet, het groeiende aanbod van en vraag naar speciaalbieren mét een lager alcoholpercentage zegt ook iets over de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten.”

Vrouwen kiezen voor bier

Ook vrouwen groeien mee in het bewust kiezen voor bieren. Zo gaf 54 procent   aan vaker voor een ander bier te kiezen dan twee jaar geleden, dit is voor 42 procent van de mannen het geval. Ook kiezen vrouwen door het huidige aanbod in bieren vaker voor bier dan voor een andere (alcoholische) drank.

Passend bieradvies

“De consument moet de verschillende aroma’s, smaken en geuren van bier nog verder leren kennen. Men experimenteert hiermee, maar heeft nog een smakelijke wereld te ontdekken,” aldus Arvid Bergström, voorzitter van het Nederlands Gilde der Biersommeliers. “Passend bieradvies in de horeca, aanduiding van biercategorieën in het schap maar ook nieuwe bier & food-apps als de Bier Butler kunnen daarbij een uitkomst bieden.”