Brussels Hof: ‘SodaStream campagnes maatschappelijk relevant’

Brussel, 10 september 2018 15:33 | Bo Maaskant

Gerelateerde berichten

SodaStream wordt in gelijk gesteld door het Brusselse Hof van Beroep. Grote frisdrankproducenten Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel klaagden het bedrijf aan wegens reclamecampagnes.

De reclamecampagnes worden niet denigrerend bevonden en “zijn slechts gericht op de negatieve impact die de PET-flessen hebben op het leefmilieu”. Die boodschap “bevat essentiële en maatschappelijke relevante informatie,” oordeelt de rechtbank. 

 

Vernederend

De makers van onder andere Chaudfontaine, Vittel en Spa kamen in opstand tegen de onlinecampagnes van SodaStream. De campagnes zouden vernederend voor consumenten van plastic zijn. De aanklagers wilden ze verbieden via een dwangsom van 50.000 euro.

 

De aanklacht betrof de campagnes Shame or Glory, No planet No Christmas en Don’t be a homoschlepiens. 

 

Revolutie Sodastream is blij met de uitspraak. “De rechterlijke uitspraak is een bevestiging van de revolutie die we teweeg willen brengen.  De oplossing om de grote plastic afvalberg te verkleinen, is door ons eigen consumptiegedrag aan te passen. We blijven consumenten aanmoedigen om zelf van kraanwater bruisend water te maken, in een herbruikbare fles,” aldus Tamara Kroon, marketingmanager van Sodastream Benelux.