Coca-Cola: ‘Negatieve perceptie inspireert ons om alternatieven te zoeken’

Rotterdam, 30 oktober 2018 13:46 | Maurice de Jong

Heeft een consument eenmaal een negatief beeld van een bedrijf of zijn producten dan valt dat maar moeilijk te kantelen. Een zoetstof als aspartaam dat bijvoorbeeld in Coca-Cola Light zit, wordt door sommige consumenten nog steeds als het grote kwaad gezien. Hoe gaat een bedrijf als Coca-Cola Nederland hiermee om?

Coca-Cola doet doorlopend onderzoek over hoe consumenten denken over het bedrijf, de merken en de reputatie van de productcategorie. Daar leert de onderneming, met een Nederlandse fabriek in Dongen, veel van. ‘Het geeft ons input voor verbeteringen’, vertelt woordvoerder Kirsten van Zandwijk. Immers ons succes valt of staat bij consumentenacceptatie, benadrukt ze. Het bedrijf staat daarom open voor vragen, ideeën, maar ook voor kritische opmerkingen.’

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, maar waarom maken je hersenen dan toch minder gezonde beslissingen? Hoe vaak eet jij gedachteloos een tussendoortje? Niet iedereen staat hier altijd bij stil en vaak leggen we niet direct de connectie met je hersenen. Op de Voeding Nu-bijeenkomst Food for thought krijg je inzicht in welke factoren allemaal van invloed zijn op het eetgedrag van mensen en krijg je handvatten aangereikt om je cliënten hiervan bewust te maken…Meld je nu aan!

Aspartaam

Hoe voorkom je het ontstaan van negatieve percepties zoals over de zoetstof aspartaam bijvoorbeeld? Door duidelijk te communiceren over producten en waar nodig te verwijzen naar onafhankelijke, gevalideerde bronnen of instanties voor meer informatie, vertelt Van Zandwijk. ‘We proberen bij Coca-Cola Nederland altijd iemand paraat te hebben om de telefoon op te nemen en vragen te beantwoorden.’

Recycling petflesjes

Ze geeft een voorbeeld. ‘Als we merken dat er bijvoorbeeld vragen zijn over hoe je petflesjes moet scheiden zodat ze gerecycled worden, kan de uitkomst zijn dat we daar een online video over maken die simpel de informatie verstrekt, en die we verspreiden via sociale media.’

Alternatieve ingrediënten

Kritiek van consumenten houdt Coca-Cola Nederland scherp. ‘Bestaat er veel negativiteit rondom een bepaald ingrediënt dan kan dat ons inspireren op zoek te gaan naar alternatieve ingrediënten. Bij mispercepties zullen we ons altijd inspannen omdat recht te zetten.’