Coca-Cola lanceert wereldwijd nieuwe, duurzame verpakkingsstrategie

Rotterdam, 23 januari 2018 05:00 | Hans Kraak

World without waist. Dat is de naam van de nieuwe strategie die het bedrijf Coca-Cola wereldwijd gaat voeren voor het inzamelen en verduurzamen van verpakkingen. Voor elke verpakking die Coca-Cola tegen 2030 verkoopt, wordt er één blik of fles ingezameld en gerecycled.

De nieuwe wereldwijde doelstellingen zijn in lijn met het regionale actieplan This is Forward voor duurzaamheid van Coca-Cola in West Europa dat in november vorig jaar werd gelanceerd. Beide plannen omvatten het doel om alle Coca-Cola-verpakkingen honderd procent recyclebaar te maken. Volgens een woordvoerder van het bedrijf wordt er in de plannen goed gekeken naar de rol die consumenten kunnen spelen in het inzamelings- en recyclingproces en hoe Coca-Cola kan bijdragen aan gedragsverandering bij consumenten op dit thema.

Nieuwe recyclingsytemen

Om de nieuwe plannen te kunnen verwezenlijken denkt Coca-Cola dat er op sommige plekken, in samenwerking met gemeenschappen en overheden, nieuwe en effectieve recyclesystemen ontwikkeld moeten worden. ‘Op andere plekken vraagt dit om verbetering van de infrastructuur, waarbij The Coca-Cola Company zal samenwerken met lokale partners. Hiernaast brengen we mensen in landen waar dat hard nodig is samen om zwerfafval uit de natuur te halen, bijvoorbeeld door middel van schoonmaakacties. Om alle consumenten te betrekken bij het belang van inzameling, willen we onze marketingbudgetten en marketingervaring inzetten om mensen te informeren over wat, hoe en waar ze kunnen recyclen’, aldus een toelichting van het bedrijf op zijn website.