Consumentenbond: ‘Zelfregulering zoutreductie onvoldoende’

Den Haag, 24 januari 2017 13:53 | Hans Kraak

De huidige zelfregulering voor zoutreductie in levensmiddelen door producenten zet geen zoden aan de dijk. Dat zegt de Consumentenbond naar aanleiding van de uitkomsten van een eigen onderzoek naar zout in supermarktproducten. De bond roept de Tweede Kamer op de adviezen van de Wetenschappelijke Adviescommissie over zoutverlaging bindend te maken.

In 2014 lanceerde het Ministerie van Volksgezondheid samen met het bedrijfsleven het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. De wetenschappelijke Adviescommissie van dit akkoord is ingesteld door het ministerie van VWS en toetst onder andere de ketenbrede afspraken op het gebied van productverbetering en kan daarover haar mening geven.

Te vrijblijvend
De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging bekritiseerden het Akkoord al eerder en vinden dat onder andere zoutreductie via zelfregulering veel te traag gaat. In een brief aan de Tweede Kamer verwijst de bond naar de Wetenschappelijke Adviescommissie ‘die de afspraken over zoutreductie binnen het Akkoord meermaals als zwak of matig ambitieus bestempelde en verdergaande plannen voorstelde’. De bond noemt het akkoord een wassen neus omdat de stuurgroep ervan de adviezen van de wetenschappelijke commissie ‘stelselmatig naast zich neerlegt.’

Eigen onderzoek
Uit een nieuw onderzoek van de Consumentenbond blijkt nu dat er grote zoutverschillen zijn tussen gelijksoortige supermarktproducten. De bond onderzocht 181 A-merk- en huismerkproducten van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. Zo bevat de stamppot boerenkool met worst van Aldi ruim twee keer zo veel zout (4,2g) als die van Jumbo (1,9g), het vegetarische gehakt van Lidl is per portie (1,7g) bijna dubbel zo zout als dat van AH (0,9g) en de maaltijdsaus zoetzuur van Knorr is per portie ruim vier keer zo zout (1,9g) als de zoetzure saus van Uncle Ben’s (0,4g).

Smoezen
‘Hoe kan het dat het ene product twee tot vier keer zo zout is als een vergelijkbaar product?’, vraagt  De directeur van de Consumentbond, Bart Combée, zich af. ‘Fabrikanten komen altijd met smoezen als  “langlopend proces”,  “smaakgewenning” en “houdbaarheidsproblematiek”. Maar ons onderzoek laat zien dat een forse zoutreductie helemaal niet zo moeilijk is als fabrikanten ons willen laten geloven. Als de ene fabrikant het kan, waarom de andere dan niet?’.

Ambitie
Combée: ‘Ons onderzoek bevestigt dat de plannen van het Akkoord weinig ambitieus zijn. Zo voldoen nagenoeg alle braadworsten en alle kant-en-klare lasagne nu al aan de zoutnormen voor eind 2018 en eind 2019. Fabrikanten kunnen met zulke slappe normen de komende jaren rustig achterover leunen. Het is hoog tijd om de adviezen van de WAC bindend te maken zodat er echt stappen worden gezet in zoutreductie.’

Christen Unie
Een partij uit de Tweede Kamer heeft de bond al mee. Ook de ChristenUnie vindt dat de voedingsindustrie te weinig voortgang maakt met het reduceren van zout, suiker en vetten in voedingsmiddelen. De politieke partij wil dat de Wetenschappelijke Advies Commissie een leidende rol krijgt binnen het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.