Consumentenbond pleit via Tweede Kamer voor voedselkeuzelogo met kleuren

Den Haag, 12 april 2018 13:10 | Hans Kraak

In één oogopslag zien of een gezonde(re) of juist minder gezonde samenstelling heeft? Volgens de Consumentenbond is een kleurcodering of voedselkeuzelogo op de voorkant van verpakkingen het juiste middel.

Om de oproep voor een onafhankelijk, duidelijk voedselkeuzelogo mét kleurcodering kracht bij te zetten, overhandigde de Consumentenbond vandaag het onderzoeksrapport ‘Voedselkeuzelogo’s’ aan de Tweede Kamer.

 

Volgens de bond moet onafhankelijk onderzoek, onder regie van de overheid, uitwijzen welk systeem het beste is voor Nederlandse consumenten. Daarbij kan gekeken naar voorbeelden uit Frankrijk, Groot-Brittannië en Zweden.

 

Consumentenonderzoek
Volgens de bond is 71 procent van de Nederlandse consumenten voorstander van de invoering van een voedselkeuzelogo op de voorkant van levensmiddelen. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizend consumenten naar hun mening over drie voedselkeuzelogo’s: het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole logo.

 

Verkeerslichten
De respondenten zijn het meest positief over het Verkeerslichtlogo en Nutri-Score, die beide werken met verkeerslichtkleuren. 51% zou kiezen voor het Verkeerslichtlogo, 29% voor Nutri-Score en 8% voor het Keyhole logo.

Het panel gaf ook aan dat een nieuw voedselkeuzelogo moet voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • ingevoerd door een onafhankelijke instantie
  • alle fabrikanten en supermarkten doen mee
  • ·vermelding op álle producten, niet alleen op gezonde

 

Voorkeur
‘Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor een voedselkeuzelogo dat werkt met verkeerslichtkleuren’, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. ’ Wij willen dan ook dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is.’

 

Combée haalt verder aan dat er iets in de plaats moet komen voor het ‘onbegrijpelijke Vinkje-logo’. Hij vindt het  hoog tijd voor een evenwichtig en begrijpelijk voedselkeuzelogo. ‘Dat zou bovendien een mooie tegenhanger zijn voor alle claims en andere verkooppraatjes van fabrikanten op de verpakkingen, die daarmee vaak hoge gehaltes suiker, zout en vet verdoezelen’, aldus Combée.