Nestlé ontdekt manier om suiker in snoepgoed fors te verlagen (update)

Amstelveen, 6 december 2016 11:14 | Lisanne Moraal

Voedingsgigant Nestlé gaat vanaf 2018 snoepgoed en chocolade verkopen met soms wel tot 40% minder suiker. Het bedrijf onderzoekt een nieuwe methode waarmee met minder suiker dezelfde zoete smaak kan worden behaald. Hoe gaan ze dit doen?

Bij deze nieuwe methode wordt alleen gebruikt gemaakt van natuurlijke ingrediënten, zo geeft Nestlé aan.

40% minder suiker

“Dit baanbrekende onderzoek is geïnspireerd door de natuur en heeft potentie om het suikergehalte in onze producten met 40% te verlagen”, vertelt Stefan Catsicas, Nestlé Chief Technology Officer. Nestlé geeft aan dat deze uitvinding een ‘nieuwe manier is om een natuurlijk ingrediënt te gebruiken’ is.

'Het is suiker, maar dan op een andere manier geordend, zodat het makkelijker oplost in je mond en er minder van in je maagdarmstelsel terechtkomt', legt Catsicas uit in een interview met de New York Times .

Suikerkristallen

Uit concurrentieoverwegingen wil de technologiedirecteur van Nestlé niet al te veel kwijt over hoe de techniek precies in elkaar steekt. Toch ligt hij een tipje van de sluiter op. Het typeerde deze als het maken van holle suikerkristallen. Een normale suikerkristal is als een schoenendoos waarvan zowel de buitenkant als het binnenste bomvol zit met suiker, aldus Catsicas.

"Onze nieuwe suiker zal er aan de buitenkant hetzelfde uitzien, maar de doos zal leeg zijn."

Professor Kees de Graaf van Wageningen University and Research (WUR) prijst de ontdekkling van 's werelds grootste voedingsmiddelenfabrikant, maar verwacht geen hele grote impact.  "Want je kunt de nieuwe suiker namelijk niet toepassen in frisdrank en zuiveldrankjes, daar is de structuur van de suiker niet geschikt voor", zegt hij in de Volkskrant.  

Meer smaak, minder caloriën

Nestlé mag dan niet veel willen vertellen over zijn nieuwe techniek om suiker te reduceren, De Graaf heeft wel een idee vertelt hij in de Volkskrant.

"Het overgrote deel van de suiker gaat rechtstreeks naar je maag, waardoor je er niet de lol, maar wel de last van hebt, in die zin dat je er dik van wordt. Nestlé heeft blijkbaar zo met de structuur van suiker gespeeld dat het sneller oplost in je speeksel, waardoor je er meer van proeft en er minder overblijft om in je maagdarmstelsel te belanden."

Beloftes klanten

“Dit onderzoek zal ons helpen om ons doel om suiker in producten te verlagen te versnellen”, zo schrijft Nestlé in een verklaring. Nestlé is nu bezig om patenten op de methode aan te vragen, en zal volgend jaar meer details geven over wat deze methode precies inhoudt. 

De multinational heeft meerdere beloftes naar klanten gemaakt over het verbeteren van producten. Het bedrijf wil onder meer de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet reduceren en juist die van vitamines en mineralen verhogen.