De praktijk van Joran Broer: ‘De emotionele waarde van voedsel is belangrijker dan calorieën’

Rotterdam, 3 oktober 2018 08:00 | Maurice de Jong

Toen Joran Broer begon aan de opleiding Voeding & Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool wist hij het al zeker: ik word sportdiëtist. Een dag na zijn afstuderen registreerde hij zich dan ook als sportdiëtist. Na drie jaar ervaring opdoen bij een diëtistenpraktijk in Gorinchem, was het starten van een eigen praktijk in Rotterdam een volgende logische stap. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 5.

Naam: Joran Broer (23);
Praktijk: Broer Voedingsadvies sinds mei 2018;
Specialisatie: Sportdiëtetiek en motivatie- problemen;
Investering: €3000;
Hoogtepunt: De voedingsbegeleiding van mijn eigen broertje, wielrenner Tristan Broer;
Dieptepunt: De kleine tegenslagen van een beginnend ondernemer.


Met een printer onder zijn arm, inventaris voor zijn pas gestarte praktijk, loopt Joran Broer zijn nog vrij lege praktijkruimte nabij station Rotterdam Lombardijen binnen. De ventilator draait op volle kracht om de verschroeiende hitte van eind juli buiten te houden. ‘Als je gaat sporten met dit weer, eet dan niet zo veel. Dan heb je de warmte van je spijsvertering plus de warmte van de inspanning. Kortom: je wordt dan extra warm’, steekt hij van wal over zijn passie, sportdiëtetiek. Dan laconiek: ‘Wat je het beste kunt doen is gewoon wennen aan de warmte, dus gewoon doen.’ De intrinsieke motivatie van sporters spreekt hem aan: je hebt een doel, dus je gaat ervoor, ook al is het warm buiten.

Eigen praktijk
Broer zet deze maanden zijn eerste stappen als zelfstandig ondernemer. Het is even wennen, maar hij moest van zichzelf deze stap gewoon zetten. Waarom eigenlijk? Broer had tot voor kort een rol als coördinator bij diëtistenpraktijk Living Well in Gorinchem. Hij had daar de dagelijkse leiding over een team van vijf diëtisten. Maar op een gegeven moment begon het steeds meer te kriebelen. ‘De praktijk was weliswaar mijn kindje, maar wel mijn adoptiekindje. Waarom in loondienst blijven als ik hetzelfde kan doen in mijn eigen praktijk? Alle energie die je erin steekt vloeit dan ook weer terug.

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, maar waarom maken je hersenen dan toch minder gezonde beslissingen? Hoe vaak eet jij gedachteloos een tussendoortje? Niet iedereen staat hier altijd bij stil en vaak leggen we niet direct de connectie met je hersenen. Op de Voeding Nu-bijeenkomst Food for thought krijg je inzicht in welke facturen allemaal van invloed zijn op het eetgedrag van mensen en krijg je handvatten aangereikt om je cliënten hiervan bewust te maken…Bekijk het programma!


Jezelf vermarkten
In eerste instantie speelde hij nog met het idee om deels een eigen praktijk te voeren en deels in Gorinchem te blijven werken. ‘Maar in ondernemen moet je al je energie stoppen. Een beetje ondernemen kan niet. Zeker niet in deze concurrerende markt met veel diëtisten.’ Vanaf nu kon Broer in alle vrijheid zijn filosofie neerzetten: mensen moeten het leuk gaan vinden om de diëtist te bezoeken, net als ze doen als ze naar de kapper gaan. Hij zette sociale media in om naamsbekendheid te creëren en begon onder zijn eigen naam te bloggen. Niet om meteen cliënten binnen te hengelen, maar om vertrouwen te wekken. ‘Mensen leren mij zo kennen en ik krijg veel positieve reacties.’ Broer streeft naar het op een toegankelijke manier vertalen van wetenschap naar praktijk en schuwt daarbij de controverse niet. Toen een diëtist een bepaald shakedieet online promootte, was dat tegen zijn zere been en ontstond er een heftige discussie. ‘Iedere diëtist weet dat geen enkel tijdelijk dieet werkt. Gedragsverandering is iets van de lange termijn. Deze voedingskundige misbruikte haar positie om een product te verkopen en dat is de grootste zonde die je als diëtist kunt begaan.‘

Facebook en Instagram
Broer gebruikt Facebook en Instagram voor acquisitie. ‘Ik heb een visueel aantrekkelijke Facebookpagina aangemaakt en iedereen die ik kende uitgenodigd om mijn posts te liken. Het balletje ging toen snel rollen. Stel: je hebt duizend volgers en die hebben elk vijfhonderd vrienden. Dan heb je een potentieel groot bereik. Als steeds één van die vijfhonderd van je duizend vrienden cliënt wordt, loopt je praktijk snel vol.’ Met zijn Facebookbijdragen speelt de Rotterdammer in op de actualiteit. Nu de zomer hoogtij viert, schrijft hij welke gezonde ijsjes er zijn of hoe je op vakantie gezond kunt eten. Nog zo’n onderwerp passend bij het jaargetij: salades. Maar pas op: alles wat je schrijft moet kloppen, mensen trekken al snel verkeerde conclusie, waarschuwt Broer. Broer gebruikt Facebook niet alleen om klanten aan te trekken, maar ook om ze te behouden. Hij gebruikt het sociale medium om cliënten op afstand te coachen. De behandeling stopt immers niet in de behandelkamer. ‘Cliënten kunnen me altijd een berichtje sturen: voor een peptalk, een recept of tips.’ Door zich flexibel op te stellen, hoopt Broer zich te onderscheiden van de concurrentie. Hij werkt dan ook niet van negen tot vijf. Broer werkt samen met Sportschool Healthcenter Zuid. ‘Ze wilden de sportschool verrijken met een sportdiëtist en ze kwamen bij mij uit. Ik sport hier namelijk zelf ook.’  


Broer speelt met zijn Facebook-berichten in op de actualiteit.

Samenwerkingsverbanden
De jonge voedingsdeskundige schaakt op meerdere borden. Zo gaat hij nog anderhalve dag aan de slag als kinderdiëtist in Rotterdam Rijnmond en pakt hij elke mogelijkheid tot samenwerking aan. In Sliedrecht slaat de sportdiëtist de handen ineen met een personal trainer en hij heeft inmiddels een netwerk van twintig huisartsen die cliënten naar hem doorverwijzen. Broer sleepte onlangs ook een grote opdracht binnen die onderdeel uitmaakt van het Rotterdamse project Mijn diabetes, Mijn zorg. De komende vier maanden staan tachtig presentaties aan veertig groepen ouderen met diabetes op het programma. ‘Je moet, zeker in het begin, werk creëren voor jezelf. Gewoon een kamer huren en afwachten tot er klanten binnen komen lopen is een utopie.’

Administratie
Om zijn kennis van het ondernemerschap te vergroten, hielp de Facebookgroep SpareSpace hem een handje, een online ondernemerscollectief. ‘Er zat iemand in de groep die me hielp met marketing, vormgeving en foto’s voor mijn website.’ De administratie verliep in die beginperiode ook niet van een leien dakje. ‘Dat was voor mij de grootste drempel. Je leert op de opleiding bijvoorbeeld niet hoe je btw-aangifte moet doen.’ Toen Broer een goed boekhoudpakket vond, ontdekte hij dat het alleen maar een kwestie was van invullen en bijhouden. Nu ziet hij helemaal de lol in van al die verschillende aspecten van het ondernemerschap. ‘Het is gaaf dat je alles moet doen. Je bent marketeer, blogger, boekhouder en diëtist: vier beroepen in één.’

Emotionele waarde
Broers praktijk telt zestig cliënten. Hier valt van te leven, maar de ondernemer wil meer: een praktijk met meerdere locaties en mensen in dienst. Over drie jaar hoopt hij dat de teller op zevenhonderd cliënten staat. Broer denkt dat zijn filosofie die van de toekomst is. In zijn visie moet de diëtist van de toekomst sterk rekening houden met de emotionele waarde van voeding en dranken. ‘Diëtisten kijken te veel naar calorieën en verliezen de emotionele waarde van voeding uit het oog. Het gevolg is dat ze niet op dezelfde golflengte zitten als de cliënt. Eten is verbindend, mensen geven dat niet zomaar op. Je moet altijd een compromis sluiten: hoeveel verbetering in je voeding kun je winnen.’ Broer erkent volmondig dat het lastig is de balans vinden tussen gezond en gelukkig leven. ‘Het is ingewikkeld. Daarom ben ik ook van plan hier een boek over te gaan schrijven.’ 

Dos and donts