Dry misting werkt goed voor paprika's, bospeen en bananen zonder plastic

Zaandam, 6 mei 2019 12:22 | Geranne Vegter

Albert Heijn gaat dit jaar meer groente en fruit zonder plastic verpakking verkopen. AH-winkels beginnen met onverpakte bospeen, rode puntpaprika's, reguliere paprika's en bananen. In de toekomst zullen meer plasticloze producten volgen.

Deze beslissing is gevallen na een succesvolle test op de groente- en fruitafdeling op een locatie in Hoofddorp. Oorspronkelijk liep de testperiode in Hoofddorp tot en met 28 april. Deze is verlengd om meer resultaten te krijgen.

Dry misting

Een groeiende hoeveelheid AH-winkels maakt gebruik van het droge mistsysteem waarbij een verfijnde waternevel op de producten neerdaalt om de versheid langer te behouden.

In Hoofddorp bleek dat vooral bananen, (rode punt)paprika's en bospeen goed gedijen in de mist zonder plastic. De verlengde testperiode dient ervoor om voor andere producten ook de juiste formule te vinden.

Ook voor producten die wel verpakt zijn, pakt de droge mist goed uit. Omdat dry misting de producten koelt, blijven ze langer goed.

Het praktische onderzoek naar de toepassing van de droge mist op de groente- en fruitafdeling helpt Albert Heijn om in 2025 de verpakkingsmaterialen met 25 procent terug te dringen.