Dutch design om Nederland gezonder te maken

Eindhoven, 24 oktober 2018 15:07 | Hans Kraak

Jongeren moeten minder drinken, automobilisten voorzichtiger rijden, medewerkers stressvrijer werken. Hoe krijg je dat voor elkaar? De oprichters van het Nederlands Platform voor Gedragsontwerp vliegen dit aan vanuit de visie van ontwerpers.

Het platform is opgericht tijdens de Dutch Design Week die momenteel plaatsvindt en is een samenwerkingsverband tussen de Hogeschool Utrecht, drie ontwerpbureaus en het Centre of Expertise Future Health Design U CREATE. De samenwerking heeft inmiddels geleid tot een ontwerpmethode die designers, onderzoekers en beleidsmakers kunnen gebruiken bij het ontwerpen van campagnes en interventies om Nederland gezonder te maken.

 

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is, maar waarom maken je hersenen dan toch minder gezonde beslissingen? Hoe vaak eet jij gedachteloos een tussendoortje? Niet iedereen staat hier altijd bij stil en vaak leggen we niet direct de connectie met je hersenen. Op de Voeding Nu-bijeenkomst Food for thought krijg je inzicht in welke factoren allemaal van invloed zijn op het eetgedrag van mensen en krijg je handvatten aangereikt om je cliënten hiervan bewust te maken…Meld je nu aan!

 

Gezonder, veiliger, duurzamer
Door vanuit een vijftal verschillende gedragslenzen te kijken naar vraagstukken op het gebied van gedrag, is het volgens de oprichters van het platform mogelijk om gezonder, veiliger en duurzamer gedrag te ontwerpen.’Zo ontstaat bijvoorbeeld een duidelijk inzicht in hoe je automatische facetten van gedrag kunt beïnvloeden, hoe je doelgroep tegenover het doelgedrag staat en wat de motivatie van de doelgroep is’, aldus het persbericht van het platform.

 

Onderzoeksproject touchpoints

Het Nederlands Platform voor Gedragsontwerp is voortgekomen uit het onderzoeksproject Touchpoints, waarin werd onderzocht hoe theoretische kennis en laatste wetenschappelijke inzichten over gedrag beter kunnen aansluiten bij het creatieve ontwerpproces. In dit project werkten de lectoraten Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) en Co-design van Hogeschool Utrecht samen met drie ontwerpbureaus: Design Innovation Group, Ideate en Panton.

 

‘Gedragslenzen'
De samenwerking resulteerde in The Behavioural Lenses, een methodiek voor het ‘Ontwerpen voor gedragsverandering’ en uiteindelijk in de oprichting van het Nederlands Platform voor Gedragsontwerp. Dit laatste op initiatief van U CREATE, Centre of Expertise Future Health Design. The Behavioural Lenses methodiek is inmiddels ingezet in projecten van betrokken bureaus en lectoraten. Verder heeft de samenwerking geleid tot presentaties, workshops, wetenschappelijke papers, een ‘explanimation’, een werkboek én tot een intensievere wisselwerking tussen (ontwerp)professionals, onderzoek en onderwijs.