Food Future Event: waarom wel of niet aanhaken bij nieuw voedselkeuzelogo?

Nieuwegein, 13 februari 2019 14:21 | Willem-Paul de Mooij

De foodbranche wacht vol spanning op een nieuw voedselkeuzelogo. Wordt het Nutri-Score of toch geheel iets anders? En waarom zou een voedselproducent hier wel of niet op moeten aanhaken? Onder meer Albert Heijn, het Belgische Colruyt, staatssecretaris Blokhuis van VWS en fabrikantenkoepel FNLI zullen hier hun licht over laten schijnen op het Food Future Event op 9 april.

Sinds het Vinkje werd afgeschaft is de grote vraag: welk logo of keurmerk wordt de opvolger? In het eind 2018 gesloten Nationaal Preventieakkoord staat dat er in 2020 een nieuw voedselkeuzelogo moet zijn. Voor het zover is, is het belangrijk om alle informatie als producent of verkoper van voedsel hierover op een rij te hebben. Daarom wordt er op het Food Future Event op 9 april een sessie gewijd aan dit onderwerp.

Wanneer heeft logo impact?

Annet Roodenburg, Lector Voeding en gezondheid van de HAS Den Bosch zal als sessievoorzitter uiteen zetten welke lessen er geleerd zijn van het Vinkje. Vervolgens zal Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdamingaan op de vraag wanneer een voedselkeuzelogo nou echt de gewenste impact heeft.

Praktijkervaringen

Vervolgens komen ervaringen in de praktijk aan bod. Pascale Boulanger, Public affairs bij Colruyt Group vertelt waarom de Belgische supermarkt Colruyt het voedselkeuzelogo Nutri-Score invoerde. Verder legt ze het logo uit vanuit het perspectief van de klant, retailer en producent. Ika van de Pas, Director Quality Development and Support bij Albert Heijn geeft vervolgens de overwegingen van AH rondom het voedselkeuzelogo Nutri-ScoreEn waarom zou je als voedselproducent wel of niet aanhaken bij een vrijwillig system? Andere vormen van effectieve gezonde schap- en product-communicatie bij AH worden ook toegelicht.

VWS en FNLI

Tijdens het plenaire ochtendprogramma zal Marian Geluk, directeur FNLI zal de visie vanuit de industrie op het voedselkeuzelogo toelichten. Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS zal erop ingaan tijdens een verhaal over de voorgang van de invulling van het Nationaal Preventieakkoord.

Naast 'gezonde communicatie' komen ook de eitwittransitie, voedselintegriteit, circulaire productie, het verwaarden van reststromen en clean label aan bod. Bekijk het complete programma  van het Food Future Event op 9 april in het NBC in Nieuwegein hier of schrijf u via deze link direct in.

Fotobijschrift bij dit artikel: vorig jaar oktober moest het Vinkje van alle verpakkingen verdwenen zijn. Echter is de praktijk weerbarstig, tot voor kort was het Vinkje nog altijd op enkele producten in de supermarkten te spotten.