Foodwatch: ‘Nutri-score moet in Nederland ook ingevoerd worden’

Deventer, 30 augustus 2018 13:27 | Coen Dros

Eerder dit jaar kondigde staatsecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan onderzoek te gaan doen naar een nieuw voedselkeuzelogo. Nu het Belgische kabinet aangegeven heeft het Franse voedingslabel Nutri-score in te gaan voeren, roept Foodwatch het kabinet op ook dit voedingslabel te steunen.

Foodwatch doet een oproep aan staatssecretaris Blokhuis van VWS om snel tot een standpunt over een nieuw onafhankelijk voedingslabel te komen dat het Vinkje op voedseletiketten moet vervangen. Het voedingslabel Nutri-score is daarbij - naast het Britse verkeerslichtsysteem - een goede kandidaat mits het aan fabrikanten wordt opgelegd om op al hun voedseletiketten te vermelden.

Nutri-score

De Nutri-score is een globale score, van -15 voor de ‘meest gezonde’ tot +40 voor de ‘minst gezonde’ producten. Op basis van die score krijgt een product een letter met bijhorende kleurcode: van donkergroen (A) tot donkerrood (F).

Het algoritme waarmee de score wordt berekend, houdt rekening met zowel positieve als negatieve elementen: het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout in voeding hebben een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels of eiwitten de score kunnen verbeteren.

Verplichting

Echter, het voedingslabel zal in België een vrijwillige keuze blijven voor fabrikanten. Foodwatch pleit voor Europese erkenning van het voedingslabel. Daarmee dient het verplicht te worden voor alle fabrikanten.

Europees erkent

‘Erkenning van één betrouwbaar voedingslabel op Europees niveau is noodzakelijk. Aangezien de verplichting om voedingswaarden op het etiket te vermelden in de hele EU op uniforme wijze is geregeld, kunnen de lidstaten nu alleen op vrijwillige basis aanvullende, op kleur gebaseerde etiketteringsmodellen invoeren. Bij vrijwillige invoering zullen naar verwachting voedingsproducenten van gezonde producten gaan pronken met hun goede score maar producenten van ongezonde producten ervoor kiezen consumenten niet te waarschuwen voor de grote hoeveelheden suiker, vet en zout in hun producten,’ aldus Foodwatch.

Initiatieven uit de industrie

De initiatieven die de voedingsindustrie zelf neemt om etiketteringsmodellen op te tuigen, kunnen Foodwatch niet bekoren.

 ‘Foodwatch is faliekant tegen de door de industrie zelf ontwikkelde etiketteringsmodellen. De vijf grootste voedingsmiddelenbedrijven Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever willen een eigen stoplichtsysteem introduceren op basis van portiegroottes en lobbyen daar in Brussel flink voor. De criteria voor het label zijn zo zwak dat zelfs een product als Nutella (producent Ferrero doet overigens niet mee met dit initiatief), dat voor meer dan 80% uit suiker en vet bestaat, geen enkel rood waarschuwingsteken zou krijgen bij toepassing van de criteria.’

  • Liesbeth Oerlemans

    6 sep 2018 09:32:51

    Foodwatch is een groepje activisten zonder kennis van zaken. Wat doet het in vredesnaam toe wat Foodwatch vindt? In een blad als Voeding Nu verwacht ik een kritisch artikel zoals dit artikel http://basvermond.nl/foodwatch/ en geen promotie voor een opruiend clubje!