Foodwatch ageert tegen Coca-Cola-hotelkamer van de Efteling

Amsterdam, 18 december 2018 15:47 | Hans Kraak

Foodwatch roept Coca-Cola en de Efteling op te ‘stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark. De hotelkamer - geheel in Coca-Cola stijl - is een vreemde eend in de bijt tussen de sprookjeskamers zoals de Doornroosje, Assepoester en Hans-en-Grietje suites’, vindt de organisatie. In een reactie op de bezwaren van Foodwatch geeft Coca-Cola aan ‘opnieuw goed te gaan kijken naar de specifieke uitingen en in overleg met de Efteling, daar waar nodig, aanpassingen te maken.’

‘We weten dat onze merken jongeren aanspreken en zijn ons heel bewust van de verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt’, zegt Kirsten van Zandwijk, woordvoerder van Coca-Cola Nederland. ‘Wij zetten in op een verantwoorde marketing en verkoop van Coca-Cola-producten. Zo maken we bijvoorbeeld nooit rechtstreeks reclame voor onze producten richting kinderen jonger dan 13 jaar. Dit betekent dat we geen reclame maken rondom tv-programma’s gericht op basisschoolkinderen. Ook adverteren we niet in magazines en op websites die specifiek op kinderen gericht zijn.’

Niet alleen Coca-Cola
Volgens Foodwatch struikelen de kinderen die de Efteling bezoeken niet alleen over Coca-Cola. De organisatie richt zijn pijlen ook op Unilever (met het ijsmerk Ola) en Friesland Campina (met het merk Chocomel) die eveneens ‘partner in kwaliteit’ van het pretpark zijn. De manier waarop de bedrijven in de Efteling actief zijn, schaart Foodwatch onder kindermarketing.  ‘Dat staat  in schril contrast met de belofte van de voedingsindustrie in het onlangs afgesloten preventieakkoord voor gezonder voedsel in attractieparken’, vindt de organisatie.

Cola in de Efteling
Kirsten van Zandwijk geeft aan dat haar bedrijf handelt volgens de richtlijnen van UNESDA – de Europese brancheorganisatie voor frisdranken – die rechtstreeks op jongere kinderen gerichte reclame afwijst. ‘Ook met onze klanten, zoals de Efteling, hanteren we deze afspraken’, zegt zij. ‘Er is in de Efteling geen sprake van marketing en promotie van onze dranken rechtstreeks gericht op kinderen. Daar waar er op natuurlijke plekken wel aanbod is, zoals in een restaurant, zorgen we voor een keuze die in lijn is met de afgesproken richtlijnen. Zoals water in het kindermenu. Ook bieden we bezoekers een breed portfolio aan, van water, water met smaak, Coca-Cola zero sugar, waarin men onder andere kan kiezen voor drankjes met weinig of geen calorieën. Alle communicatie-uitingen die wij doen, bijvoorbeeld in een combideal, zijn altijd caloriearm of calorievrij, met Coke zero of water.’

Cola-hotelkamer
De hotelkamer waar Foodwatch op doelt, bestaat sinds 1994. ‘Deze is vanuit de relatie en samenwerking ontstaan’, zegt Van Zandwijk. ‘De doelgroep is zeker niet het kind – initieel juist met name de zakelijke relatie. Deze kamer wordt dan ook niet actief gepromoot door de Efteling of door Coca-Cola en het boeken van een kamer kan uiteraard alleen door een volwassene gebeuren. Wij hebben het idee dat juist de sprookjeskamers de jonge doelgroep aanspreken. Maar nogmaals: wij zullen opnieuw goed gaan kijken naar de specifieke uitingen en in overleg met de Efteling, daar waar nodig, aanpassingen te maken.’

Frisdrank-hotelkamer
Foodwatch houdt het erop dat de kindermarketing in de Efteling al start bij de ingang van het park, onder andere door de aanwezigheid van automaten. De organisatie vindt dat de bedrijven de grens van wat kan nog heel dicht op zoeken. ‘Iedereen is het erover eens dat sprookjesfiguren op junkfood, om kinderen te lokken, niet meer van deze tijd zijn. Dan is het ook dringend tijd om te stoppen met junkfoodreclames in sprookjespretparken voor kinderen. Pretparken zijn er om plezier te maken. Een frisdrank-hotelkamer, opdringerige logo’s en talrijke verkoopautomaten bederven de sprookjespret’, vindt Elif Stepman van Foodwatch.