Groene zaken toegelicht in factsheet Groente

Den Haag, 2 oktober 2018 09:42 | Voeding Nu

Als je steeds andere groenten kiest, kun je alle voedingsstoffen uit groenten optimaal benutten. Groente is niet te vervangen door een vitaminepil. Deze en andere interessante zaken over groente worden toegelicht in de nieuwste factsheet van het Voedingscentrum: Groente. Dit artikel komt uit de printuitgave van Voeding Nu 4.

Groenten zijn de eetbare delen van planten. (Zoete) aardappelen, peulvruchten (met uitzondering van verse, groene), noten en groentesappen vallen door hun afwijkende voedingswaarde of gebruik buiten de definitie van groente. Groente zonder toegevoegd zout en suiker staat in de Schijf van Vijf. Dranken, sappen of smoothies van groenten, blik- of potgroenten met toegevoegd zout of suiker niet.

Schijf van vijf


De aanbeveling van de Gezondheidsraad is lager dan die in de Schijf van Vijf, doordat hierin een totale dag voeding wordt geadviseerd (1). Volwassenen eten, anders dan de geadviseerde 250 gram, gemiddeld slechts 139 gram groente per dag (2). Jonge kinderen van 1-3 jaar voldoen aan de ondergrens van de aanbeveling met gemiddeld 52 gram per dag. Ook mensen van 51-79 jaar eten gemiddeld wat meer groente: namelijk 150 gram per dag. Van alle groente die gegeten wordt, staat 91% in de Schijf van Vijf.

Veiligheid en duurzaamheid


Hoewel de kans gering is dat ze een gevaar vormen voor de gezondheid, kunnen resten van bestrijdingsmiddelen op groenten achterblijven. Ook kunnen er ziekmakende bacteriën als salmonella en E.coli op voorkomen. Daarom is het belangrijk voedselveilig met groenten om te gaan. Dit kan door ze grondig te wassen onder stromend water, zodat vuil en stof verwijderd worden, en goed te variëren met de soorten groenten die je eet. De milieudruk van groenten is per kilo vergelijkbaar met andere plantaardige productgroepen, zoals granen, peulvruchten en brood. Seizoensgroenten zijn beter voor het milieu dan groenten van buiten het seizoen. Diepvries en conserven (zonder toegevoegd zout en suiker) zijn buiten het seizoen een goede optie. Om verspilling te voorkomen, bewaar je groente het beste in de verpakking in de koelkast of vries je ze in. Vruchtgroenten bewaar je echter beter buiten de koelkast, niet in de buurt van fruit.

Gezondere omgeving


Het Voedingscentrum is voorstander van het creëren van een omgeving waarin het eten van groente wordt gestimuleerd. Hier ligt een belangrijke taak voor beleidsmakers, scholen, (bedrijfs)restaurants en andere aanbieders van voedsel. Om mensen te stimuleren voldoende groente te eten, kan het voedselaanbod zó gepresenteerd worden dat mensen gemakkelijker kiezen voor groente. Groente goedkoper maken kan er ook voor zorgen dat er meer groente wordt gekocht. 

Referenties


1. Brink L, et al. Richtlijnen Schijf van Vijf 2016. Den Haag: Voedingscentrum.
2. Van Rossum CTM, et al. Voedselconsumptie in 2012- 2014 vergeleken met de Richtlijnen goede voeding 2015. Bilthoven: RIVM.