HAK wil onterechte vooroordelen over groenteconserven wegnemen

GIESSEN, 4 december 2017 19:12 | Amy Berentsen

Voor het eerst in het 65-jarige bestaan van HAK heeft deze groentefabrikant consumenten actief uitgenodigd om te komen ‘pottenkijken’. Consumenten kregen afgelopen zomer de kans op het land én in de fabriek met eigen ogen te zien hoe de groenten vers van het land de pot in gaan. Met dit initiatief hoopt de groentefabrikant onterechte vooroordelen over groenteconserven weg te nemen.

In een enquête van het onderzoeksbureau NoTies onder 500 Nederlandse consumenten gaf meer dan 60 procent van de deelnemers aan dat groenten uit pot of blik conserveringsmiddelen en onnodige toevoegingen bevatten, zoals te veel suiker en zout. Terwijl dit volgens de groentefabrikant niet het geval is. Des te meer reden om consumenten het echte verhaal te tonen.

Grote interesse vanuit jongeren

Steeds meer consumenten hebben interesse in de herkomst en samenstelling van hun voedsel, zo blijkt uit het onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van HAK. Vooral jongeren zijn hierin heel geïnteresseerd. 65 procent van deze groep geeft aan meer te willen weten over waar hun voeding vandaan komt en hoe het gemaakt wordt. Toch blijkt deze groep minder kennis te hebben over (de verwerking) van voedsel dan hun oudere landgenoten. Bijna de helft van de ondervraagde jongeren denkt dan ook dat groenten uit een pot minder gezond zijn dan verse groenten, tegenover 17 procent van de oudere generatie.

Vooroordelen wegnemen

Omdat Nederlands nog steeds veel te weinig groente eten, ongeveer de helft van de door het Voedingscentrum aanbevolen 250 gram per dag, wilden we iets doen om deze vooroordelen over groenteconserven weg te nemen. Onze Herman den Blijker is daarom op pad gegaan om juist kritische consumenten, die prikkelende vragen hadden gesteld via onze sociale mediakanalen, wakker te schudden. We willen deze doelgroep die veel interesse heeft in gezond eten laten zien hoe het écht zit en dat groente eten gezond, makkelijk en lekker kan met groenten uit pot., aldus Nicole Freid, marketing- en innovatiedirecteur bij HAK.

Online platform

Ook heeft de groentefabrikant een nieuw online platform gelanceerd waar consumenten die nog niet bij HAK zijn geweest zelf kunnen pottenkijken. Niet alleen vinden ze hier alle informatie over de teelt, ingrediënten en verwerking, ook is het mogelijk om een 360-graden-tour te maken door de fabriek. Hierdoor kunnen consumenten het verwerkings- en bereidingsproces met eigen ogen zien. Een nieuw en uniek initiatief waarbij de groentefabrikant volledig transparant is, net als de potten, aldus Freid.