Jumbo- en Albert Heijn-klanten kunnen hun boodschappenlijstje voortaan inspreken

Google lanceert de Nederlandstalige Google Assistent. Hiermee kunnen gebruikers stemgestuurd winkelen. Boodschappen voor zowel Jumbo als Albert Heijn kunnen nu worden ingesproken en besteld via Google Assistent.

Met de digitale toepassing voor de Google Assistent kunnen Googlegebruikers hun boodschappen bestellen door deze in te spreken. Na ‘Praat met Jumbo’ of ‘Praat met Albert Heijn’ te zeggen kan de klant producten hardop uitspreken. Op basis hiervan doet Google Assistent verschillende suggesties.

Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn: “De Google Assistent vertelt je binnen een paar seconden wat in de bonus is, welke gerechten je kunt maken met kip en aubergine en voegt een pak melk zo toe aan je boodschappenlijstje in de Appie app.” 

Twee apps met spraakoptie

De functie is ook mogelijk voor het bestellen van boodschappen bij Jumbo. Vorig jaar lanceerde Jumbo al een spraakoptie voor haar eigen app.

“Door verschillende spraakopties op meerdere platforms aan te bieden, willen we het voor de consument gemakkelijker maken om boodschappen te bestellen of een boodschappenlijstje te maken voor in de winkel. Dat kan altijd en overal”, aldus Roy van Keulen, directeur marketing bij Jumbo. Van Keulen geeft aan dat momenteel al 11 procent van de klanten de spraak-optie in de bestaande Jumbo app gebruikt.  

Google Assistent biedt talloze opties

Jumbo en Albert Heijn zijn niet de enige bedrijven die gebruik maken van de nieuwe Google Assistent. Nadat Google de Assistent openstelde via het ontwikkelaarsplatform Actions on Google hebben al meerdere Nederlandse bedrijven een Google Assistent-toepassing gebouwd. Zo kunnen consumenten door tekst in te spreken ook een vlucht zoeken via KLM, de deal van de dag van de Mediamarkt bestellen, buienradar en RTL nieuws raadplegen en winkelen via bol.com.