Kleur van snoep beïnvloedt smaakperceptie

Montclair, 9 maart 2018 15:53 | Coen Dros

De kleur van snoep beïnvloedt smaakperceptie meer dan de kleur van de verpakking. Dit blijkt uit een onderzoek gehouden door onderzoekers van de psychologie afdeling van de Montclair State University.

In het onderzoek, gepubliceerd in Food Qulity and Preference, werd gekeken naar wat de kleur van verpakkingen en voedingsmiddelen doen met de smaakperceptie van consumenten.

Snoep en danken

De deelnemers van het onderzoek kregen verpakkingsfolie in verschillende kleuren. Daarna moesten ze aangeven welke smaak zij associeerde met de kleur van de verpakking van snoep en dranken.

Het bleek dat rood vaak geassocieerd wordt met de smaak van kers, groen met de smaak van munt, oranje met de smaak van sinaasappel en paars/roze met de smaak van druiven. Daarnaast werd voedsel met een rode kleur vaak geassocieerd met zoet en groen met zuur.

Kleur eten meer invloed

Na het proeven van snoep en dranken met verschillende kleuren bleek dat deelnemers consistent rapporteerden dat de producten smaakten naar de kleur die het product zelf had en niet naar de kleur van de verpakking.

Bij het proeven van een neutraal snoepje verpakt in kleur, bleek de verpakkingskleur dan ook geen invloed te hebben om de smaak. Hieruit concluderen de onderzoekers dat de kleur van het eten meer invloed heeft op smaakperceptie dan de kleur van de verpakking.

Verder had, volgens de onderzoekers, de kleur van de verpakking ook geen effect op de smaak van het product of de intensiteit van de smaak.