Leidt nudging echt tot betere beslissingen?

Zurich, 18 januari 2019 12:11 | Mai-Di Postma

Het succes van nudges hangt af van het besluitvormingsproces. Het is noodzakelijk om te weten wat de werkelijke behoeften en voorkeuren zijn van een consument. Dit blijkt uit onderzoek van wetenschapper Nick Netzer die onderzoek deed aan de universiteit van Zurich over nudges en besluitvorming. De term nudging betekent consumenten een duwtje in de goede richting te geven. Gezonde geproduceerde voeding vindt de overheid ‘de goede richting’. Het wordt vaak gezien als een one-size-fits-all oplossing, maar is dat ook zo?

Gedragsmodel

‘We kunnen niet bepalen of een duwtje de keuzes die iemand maakt verbetert, totdat we begrijpen hoe ze hun beslissingen nemen. Afhankelijk van welk gedragsmodel we als uitgangspunt nemen, is het mogelijk om de effectiviteit van nudges wellicht te meten, ’legt Netzer uit. De onderzoekers keken naar verschillende gedragsmodellen om te bepalen welke nudges het meest zinvol waren om te beoordelen.

 

Behoeften en voorkeuren belangrijk

Uit deze resultaten blijkt dat het noodzakelijk is om te weten wat de werkelijke behoeften en voorkeuren zijn van een consument, om het succes van nudges te beoordelen als het gaat om het verbeteren van beslissingen. ‘Als we deze informatie niet hebben, wordt elke duw die plaatsvindt, gedaan zonder te weten wat het beste is voor de persoon.’

 

Nudging afhankelijk van besluitvormingsproces

‘Onze bevindingen tonen aan dat het succes van nudging sterk afhankelijk is van hoe we het menselijke besluitvormingsproces zien’, zegt Netzer. ‘We kunnen niet overtuigend bepalen of nudging zinvol is zolang de huidige wetenschappelijke kennis in economie, psychologie en neurowetenschappen niet toelaat dat nudging op een consistente manier wordt beoordeeld.’