Medicinfo ziet forse groei in vraag naar online gezondheidsadviezen

Tilburg, 28 februari 2019 16:06 | Hans Kraak

Een snelle geruststelling, meer zekerheid en laagdrempeligheid, dat zijn de belangrijkste redenen voor mensen om per app, telefoon of mail advies te vragen aan medisch deskundigen. Dat constateert Medicinfo, marktleider op het gebied van medische begeleidingsdiensten voor organisaties in de zorg.

Medicinfo zag het aantal mensen dat online gezondheidsadviezen vraagt in het afgelopen jaar met 19% stijgen tot 40.000. De grootste stijging (38%) was te zien in het aantal mensen dat per app-dienst een medische vraag wilde bespreken. Van de mensen die via het medisch contactcentrum van Medicinfo binnenkomen worden onder andere de klacht, het geslacht en de leeftijd genoteerd.

Dokter Google
Medicinfo constateert dat de stijging in het aantal online vragen bij het bedrijf
parallel loopt aan de groei van het aantal mensen dat online op zoek gaat naar medisch advies, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek eerder dit jaar al bekend maakte. Hoewel ‘Dokter Google’ 24/7 bereikbaar is, leidt het online zoeken juist vaak tot meer ongerustheid en nieuwe vragen en wordt er geen rekening gehouden met iemands persoonlijke situatie. Steeds meer mensen hebben daardoor de behoefte aan betrouwbaar en persoonlijk medisch advies op afstand, aldus Medicinfo.

Wegnemen twijfel
De belangrijkste redenen om contact te zoeken met een medisch deskundige op afstand zijn volgens de data van Medicinfo het wegnemen van twijfel over een bezoek aan de huisarts, snel geruststelling krijgen over een kwaal en de laagdrempeligheid en persoonlijke benadering van de diensten. In 27% van de gevallen was het geven van informatie door een medische deskundige voldoende om de persoon te helpen, in 19% van de gevallen kon een persoonlijk advies worden gegeven hoe iemand zelf de klacht kon oplossen.

Groei in advies per app
De meeste vragen bij de medische helpdesk van Medicinfo komen inmiddels binnen per app (50%) en telefoon (48%), slechts 2% van de vragen komt per mail binnen. De meeste vragen per app komen binnen in de avonduren, het weekend en tijdens de vakantieperiodes vanuit het buitenland.

Jong en oud
Jongeren geven duidelijk de voorkeur aan het gebruik van de appdiensten: meer dan de helft van de gebruikers van deze diensten is jonger dan 30 jaar. Bij mensen boven de 40 jaar is vooral de telefoonlijn populair: 55% van de vragen die gesteld worden per telefoon komt van mensen uit deze leeftijdsgroep. Toch komt ook bijna 20% van de telefonische vragen van jongeren onder de 20 jaar, zij geven aan dat de anonimiteit van de diensten de belangrijkste reden is dat ze er gebruik van maken.

Meest voorkomende klachten
Veruit de meeste vragen (8%) die het afgelopen jaar via Medicinfo werden gesteld, gingen over huidklachten zoals jeuk, uitslag en insectenbeten. Zo’n 5% van de vragen ging over buikklachten, medicatie en keel- of mondklachten. De vijfde meest voorkomende klacht heeft betrekking op geslachtsorganen. De meest voorkomende klachten wisselen per seizoen, zo staan huidklachten op nummer een in de zomermaanden, terwijl buikklachten en luchtwegproblemen vaker in het najaar en de winter voorkomen.

Voedingsvragen
Vraqen die met voeding te maken hebben gaan over zaken als voedselvergiftiging, diarree, babyvoeding, borstvoeding, gezonde voeding, afvallen en aankomen. Voor verzekerden van CZ heeft Medicinfo een eigen diëtiste in dienst die vragen behandelt via https://www.cz.nl/zorgadvies/themas/overgewicht-en-afvallen.