Melk en kaas leveren een kleine bijdrage aan de vitamine B12-voorziening

Maastricht, 20 december 2018 14:02 | Mai-Di Postma

Zwangere vrouwen die geen of weinig vlees en vis eten doen er verstandig aan een vitamine B12-supplement te slikken. Vitamine b12 zit ook in melk en kaas, dat vaak wordt ingezet door vegetariërs, maar niet genoeg volgens de Universiteit van Maastricht, die hier onderzoek naar deed. De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Nutrition.

Om het klimaat minder te belasten wordt vaak gewezen op de noodzaak om het gebruik van dierlijke producten, met name vlees, te beperken. Dierlijke producten zijn echter de enige bron van vitamine B12. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot bloedarmoede en afwijkingen van het zenuwstelsel. Uit de studie blijkt dat vooral zwangere vrouwen gevoelig zijn voor een tekort aan vitamine B12.

De UM voerde het onderzoek uit binnen de zogeheten KOALA-studie om te zien wat de bijdrage van vlees, vis, melkproducten en eieren is aan de vitamine B12-voorziening.

Het risico op een tekort 

Uit de studie blijkt dat het risico op een tekort aan vitamine B12 tien keer zo hoog is bij vrouwen van wie de voeding minder dan 4,2 microgram vitamine B12 per dag bevat. Dit kan een aanwijzing zijn dat de huidige Nederlandse aanbeveling voor vitamine B12 (3,2 microgram voor zwangere vrouwen) mogelijk te laag is om tekorten te voorkomen.

Kwetsbare groep zwangere vrouwen en kinderen

In het onderzoek werden 1266 zwangere vrouwen onderzocht. Omdat zwangere vrouwen en kinderen gevoelig zijn voor een vitamine B12-tekort, wordt om deze reden juist bij hen een beperkte inname van dierlijke producten een vitamine B12-supplement aanbevolen.

Onder deelnemers van het onderzoek waren er 75 die geen vlees consumeerden, van wie 27 ook geen vis. Deze laatste groep vrouwen, de zogeheten lacto-ovo-vegetariërs, kregen gemiddeld uit hun voeding minder dan de helft vitamine B12 binnen ten opzichte van de vrouwen die wel vlees- en/of vis aten. Bij deze deelnemers kwam een tekort aan vitamine B12 in het bloed vaker voor dan bij de vrouwen die wel vlees en vis aten.

 

De bloedmonsters bij de zwangere vrouwen
In de bloedmonsters van de zwangere vrouwen bepaalden de Maastrichtse onderzoekers aan de ene kant het gehalte van totaal en actief vitamine B12 en daarnaast ook het gehalte aan methylmalonzuur. Dit laatste is een merkstof in het bloed die verhoogd is als het lichaam een tekort aan vitamine B12 heeft. Uit de studie blijkt dat de vitamine B12-verzorging beter was (dus meer vitamine B12 en minder methylmalonzuur in het bloed) wanneer een deelnemer meer vlees, vis en/of melkproducten nuttigde. Zowel vlees, vis als zuivelproducten als melk en kaas droegen bij aan de vitamine B12-voorziening van het lichaam.

 

Dus hoe meer deze vrouwen van elk van deze producten consumeerden, des te lager was het risico op vitamine B12-tekort. De bijdrage van eieren aan de vitamine B12-voorziening was minder sterk, dit komt waarschijnlijk doordat de onderzochte vrouwen weinig eieren aten in deze periode.

De aanbeveling
De onderzoekers geven aan dat er verder onderzoek nodig is om meer duidelijkheid te creëren van de gevolgen van de beperking van dierlijke producten in de voeding voor de vitamine B12-voorziening. Voor nu raden de onderzoekers het gebruik van een vitamine B12-supplement aan voor alle mensen die het gebruik van dierlijke producten beperken.

 

Advies in lijn met aanbeveling van Voedingscentrum

De onderzoekers pleiten voor verder onderzoek naar de gevolgen van beperking van dierlijke producten in de voeding voor de vitamine B12-voorziening. In afwachting daarvan raden de onderzoekers het gebruik van een vitamine B12-supplement aan voor alle mensen die het gebruik van dierlijke producten willen beperken. Dit advies geldt onder meer veganisten en lactovegetariërs, omdat de hoeveelheid melkproducten en eieren die de meeste mensen eten te weinig lijkt te zijn voor een goede vitamine B12-voorziening. Dit advies sluit aan bij de aanbeveling van het Voedingscentrum aan veganisten en mensen die weinig dierlijke producten gebruiken, om dagelijks een vitamine B12-supplement te slikken of voldoende producten te gebruiken met toegevoegd vitamine B12.