‘Microbioom belangrijk onderdeel gepersonaliseerde voeding’

Deventer, 8 augustus 2018 12:43 | Coen Dros

Het microbioom zal in de toekomst een belangrijk onderdeel zijn van gepersonaliseerde voeding. Dit stelt Lux Research, een organisatie die onderzoek doet naar technologische innovaties, naar aanleiding van hun studie naar gepersonaliseerde voeding.

Het onderzoek keek onder meer naar de succesfactoren die er voor moeten zorgen dat gepersonaliseerde voeding een integraal onderdeel wordt van onze gezondheidszorg gericht op preventie.

Need-to-have

'Op dit moment zijn gepersonaliseerde voedingsdiensten “nice-to-have”, maar als we onze focus verleggen naar preventie, kan het een “need-to-have” worden. Zo vertelt Thomas Hayes, onderzoeker bij Lux Research en auteur van het rapport, aan de website Foodnavigator.

Het microbioom

Volgens Hayes zijn er al meerdere bedrijven die diensten aanbieden op het gebied van gepersonaliseerde voeding aan de hand het microbioom. Zo geeft hij Atmo Biosciences als voorbeeld, een bedrijf dat een capsule heeft ontwikkeld dat zich kan nestelen in de darmen en vervolgens continu data over het microbioom kan delen.

Ziektepreventie

'Het is van het grootste belang dat microbioomgegevens worden gebruikt voor gepersonaliseerde voeding. Het is niet alleen een oplossing voor mensen die al fit zijn en die fitter willen worden, maar ook als een hulpmiddel voor ziektepreventie. We zijn er nog niet, maar dat is waar ik denk dat we moeten gaan en we zullen gaan,' aldus de onderzoeker.

Succesfactoren

Verder blijkt uit het onderzoek dat er verschillende vereisten zijn, willen bedrijven gericht op personaliseerde voedingsdiensten hun product tot een succes maken. Zo is het belangrijk dat:

  • De diensten gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek: De aanpak moet op een biochemisch niveau wetenschappelijk bewezen zijn.
  • Diëten moeten rekening  houden met kosten en smaak van voeding: Belangrijke factoren zijn de kosten en smaak van voedsel, het gemak van het product of het proces (wat is erbij betrokken, vereist het nieuwe dingen uit te proberen, heeft het invloed op het eten met vrienden en familie) en ten slotte, de veiligheid van het voedsel.
  • Er moet goede begeleiding komen bij de diëten: Een succesvol dieet moet de consument bij de hand nemen en hem door elke fase van het proces leiden - van inspiratie en onderzoek over welk voedsel te eten, tot het verkrijgen, opslaan en bereiden van dat voedsel.

Daarnaast beschrijft Lux de twee belangrijkste eigenschappen voor het leveren van gepersonaliseerde voedingsoplossingen: 1) frequentie van aanbevelingen en 2) niveau van personalisatiespecificiteit (Hoe specifiek is het dieet gericht op het individu).