Minder suiker in huismerkproducten en meer informatie voor klanten bij Albert Heijn

Zaandam, 11 juni 2018 09:23 | Hans Kraak

Albert Heijn wil het zijn klanten makkelijker gaan maken minder suiker te eten. Hiervoor wil het bedrijf één miljard suikerklontjes uit producten halen. Ook gaat het bedrijf klanten meer inzicht geven in suiker en andere ingrediënten, onder andere via het etiket, zoals over E-nummers en zout. Samen met het Diabetes Fonds gaat de super vanaf vandaag met verschillende partijen uit de voedingsindustrie in gesprek om suikerreductie te versnellen.

Meer informatie over suiker in producten geeft Albert Heijn zijn klanten via een nieuw etiket en een suikerwijzer in de winkel. Het betreft informatie over zo’n 11.000 huismerkproducten. Consumenten kunnen op de nieuwe etiketten bijvoorbeeld zien hoeveel toegevoegd suiker in het product zit. Vanaf vandaag liggen de eerste producten met nieuwe etiketten in de schappen. Zo zijn de ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli's geïntroduceerd met minder suiker.

 

800_afbeeldingetiket800_afbeeldingetiket2

Klantenonderzoek

Albert Heijn ontwikkelde zijn nieuwe etiket voor huismerkproducten op basis van klantenonderzoek met het doel meer transparantie te bieden over de producten. Behalve het totaal aan suiker (in grammen), wordt ook de hoeveelheid toegevoegde suikers voortaan genoemd (ook in grammen). Eenzelfde aanpak kiest AH voor zout. Behalve de totale hoeveelheid wordt de toegevoegde hoeveelheid zout per 100 gram vermeld. Ook is voortaan op het etiket te zien hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout of vet een portie van het product bevat.

E-nummers

De nieuwe AH-etiketten worden verder E-nummers niet alleen meer als nummers vermeld, maar ook voluit geschreven. Volgens AH blijkt het voor de consumenten vaak niet duidelijk waar de nummers voor staan.

Eén miljard minder suikerklontjes

In de afgelopen jaren heeft Albert Heijn al geleidelijk suiker uit producten gehaald en daarbij getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. Volgens het bedrijf is de hoeveelheid suiker in producten inmiddels met ruim 300 miljoen klontjes gereduceerd. Per 2020 zou zouden er één miljard minder suikerklontjes verwerkt moeten worden.

Het nieuw zoet

Albert Heijn trekt samen op met het Diabetes Fonds dat vandaag het startsein geeft voor de beweging: Het Nieuwe Zoet. Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: ‘Nederlanders krijgen teveel suiker binnen. Dat moet veranderen om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden. Daarom zijn we blij dat Albert Heijn samen met ons optrekt en als eerste retailer aansluit bij de nieuwe en inspirerende beweging van het Diabetes Fonds: Het Nieuwe Zoet. We hopen dat nog vele partijen bij ons aansluiten.’

Suikercampagne

Albert Heijn constateert dat suiker de gemoederen flink bezig houdt. De suikercampagne die Albert Heijn vandaag via verschillende kanalen begint ziet het als een maatschappelijk thema dat de supermarkt nog niet op soortgelijke wijze onder de aandacht bracht. De super kondigt aan later dit jaar met andere onderwerpen te komen zoals verpakkingen.

Suikerreductie per productcategorie

In een overzicht geeft Albert Heijn aan hoeveel suikerklontjes tot nu toe per productcategorie zijn gereduceerd

Aantal suikerklontjes minder (afgerond)

Houdbare pastasauzen

9.000.000

Fruitdranken

103.000.000

Koek

41.000.000

Snacksauzen

1.200.000

Groenteconserven

16.000.000

Ontbijtgranen

88.000.000

Vers bereide maaltijden

4.000.000

Verse pannenkoeken

13.000.000

Zuivel

128.000.000

Siropen

13.000.000