NBC: ‘Nederlanders zien brood als een onmisbaar onderdeel in een gebalanceerd dieet’

Wageningen, 5 oktober 2018 08:00 | Mai-Di Postma

Nederlanders hebben een sterke emotionele connectie met brood. Ze zien het als een onmisbaar deel in hun dieet.

Dit bleek uit het onderzoek van onderzoeksbureau van Blauw Research. Zij deden onderzoek naar de perceptie van brood, in opdracht van het Nederlands bakkerij centrum(NBC). Het onderzoeksbureau voerde een kwalitatief onderzoek uit naar de perceptie van brood bij de Nederlandse bevolking. Het bureau liet ruim 800 Nederlandse gezinnen met kinderen, singles en gepensioneerden een vragenlijst invullen, zowel online als telefonisch.

Cultureel erfgoed

Uit de resultaten bleek dat 83 procent van de Nederlanders ziet brood als essentieel onderdeel van een evenwichtig dieet. 74 procent van de Nederlanders zien brood als cultureel erfgoed.

Verder bleek dat Nederlanders een sterke emotionele connectie hebben met brood. Meer dan driekwart (76%) van de ondervraagden gaf aan geen leven zonder brood te kunnen voorstellen. De respondenten gaven aan een mindere band te hebben met andere broodvervangers zoals muesli, crackers, of (groente) smoothie. Ook producten als yoghurt en fruit kwamen niet in de buurt. Daarnaast gaf 90 procent van de respondenten aan dat brood een traditie is die ze van huis uit mee hebben gekregen.

Volkoren brood is geliefd

Brood is een essentieel onderdeel van een evenwichtig dieet volgens de ondervraagde consumenten. Geliefde broodsoorten van de consumenten zijn: volkorenbrood, meergranenbrood, bruinbrood en speltbrood. De meerderheid van de consumenten geeft aan dat smaak, veel vezels, voedzaam en gezondheid belangrijke motieven zijn bij het kiezen van broodsoorten in de winkel. Volgens het onderzoek speelt prijs en gemak een minder grote rol.

In winkels kiezen Nederlanders naast deze broodsoorten ook regelmatig voor een wit bolletje of een luxe bolletje en families met kinderen kopen vaker wit brood dan andere gezinnen, volgens het onderzoek.

Brood diepgewortelde traditie

Robèrt van Beckhoven meesterpatissier en –boulanger en bekend van Heel Holland Bakt, laat zijn licht schijnen op de resultaten van het onderzoek: ‘Wat de reden is dat brood zo’n diepgewortelde traditie is in de Nederlandse cultuur? Tja, waarom nemen we in Nederland allemaal een broodtrommeltje mee naar ons werk en in Frankrijk niet? Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is natuurlijk voedzaam, goed houdbaar én je kunt er goed mee variëren. We hebben in Nederland dan ook een enorm assortiment, van bijna alle granen bakken we wel brood. Ook in die zin is brood onmiskenbaar onderdeel van de Nederlandse cultuur.’

 

  • Liesbeth Oerlemans

    9 okt 2018 10:40:56

    Jammer dat het in de campagne van het NBC (waar miljoenen aan worden uitgegeven) om verkoopcijfers gaat in plaats van gezondere keuzes. We eten nog maar de helft van ons brood als volkoren en het NBC ziet dat ook niet als haar rol om supermarkten te stimuleren meer volkoren brood te gaan verkopen. (ca. 80% van de verkopen van brood verloopt via de supermarkt)