NVWA sommeert de Vegetarische Slager namen vleesvervangers te veranderen

DEN HAAG, 4 oktober 2017 09:58 | Maurice de Jong

Een tweede Schnitzelgate lijkt in de maak. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) wil dat de Vegetarische Slager een groot deel van zijn vleesvervangers een andere naam geeft. Omdat de huidige namen misleidend kunnen zijn, aldus de voedselautoriteit.

De namen Visvrije tonyn, Kipstuckjes en Gerookte speckjes mogen dus niet meer. De Vegetarische Slager krijgt tot maart de tijd om de aanpassingen te maken anders volgt er een boete, meldt de NVWA. 

Vleeslobby

De Vegetarische Slager vermoedt een politiek complot waar de vleeslobby achter zit, meldt medeoprichter Niko Koffeman in de Volkskrant.

Schnitzelgate

Eerder dit jaar berichtte VMT dat VVD-Kamerleden Erik Ziengs en Helma Lodders een verbod eisten op het gebruik van vleesnamen voor vleesvervangers. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) liet weten niets te zien in een verbod. Al snel kwam de zaak bekend te staan als Schnitzelgate.

Partij van de Dieren

Kofferman stelt in de Volkskrant dat het geen toeval is dat de NVWA acht slaat op de producten van zijn bedrijf. De medeoprichter van de Vegetarische Slager is immers senator voor de Partij van de Dieren. “Als dit nou onderdeel was van een algemene aanpak. Maar dat is niet aan de orde.” Volgens de NVWA gaat het hier puur om een administratieve handeling. “Wij hebben een melding binnen gekregen. We hebben de overtreding geconstateerd en de waarschuwing verstuurd”, reageert een woordvoerder in de Volkskrant. 

Vegetarisch

Na ophef in 2012 paste de Vegetarische Slager al een aantal kleine zaken aan. Zo veranderde ‘gehakt’ in ‘gehackt.’ Bovendien staat er sinds september voor alle namen het voorvoegsel ‘vegetarisch.’ Mocht de NVWA daadwerkelijk overgaan tot het uitschrijven van een boete dan gaat de Vegetarische Slager hiertegen in beroep.

NVV

De Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) verbaast zich over de actie van de NVWA om De Vegetarische Slager te dwingen verschillende productnamen aan te passen. Emile Dingemans, bestuurslid van de vereniging, benadrukt dat consumenten, ondernemers en dieren de dupe worden van deze actie.

'Consumenten van vleesvervangers kopen graag een product dat ze herkennen van de dierlijke variant. Zij zitten niet te wachten op minder herkenbare productnamen. De NVWA moet onze voedselveiligheid en het dierenwelzijn bewaken, maar houdt zich nu bezig met het dwarszitten van ondernemers in de plantaardige eiwitindustrie. Dat terwijl vleesvervangers bij uitstek bijdragen aan vermindering van diergebruik. We vragen ons dan ook oprecht af wie hier bij gebaat is', aldus Dingemans. 

VeganChallenge

De actie van de NVWA komt op een moment dat een recordaantal van meer dan 7.000 mensen meedoet aan de VeganChallenge, een initiatiefvan de NVVDe VeganChallenge startte op 1 oktober. Hierbij eten en gebruiken mensen een maand lang geen dierlijke producten en ontvangen ze dagelijks recepten en tips over veganisme.