Nederlandse restaurants serveren niet-duurzame vis

Deventer, 8 juni 2018 15:13 | Coen Dros

Restaurants die claimen duurzame vis te serveren blijken dit veelal niet te doen. Dit komt naar voren uit onderzoek naar de menukaart van vijfhonderd restaurants die aangeven met de VISwijzer te werken.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Good Fish Foundation(GFF) uitgever van de VISwijzer. De VISwijzer beoordeelt vis, schaal-  en schelpdieren op basis van de impact die de visvangst heeft op natuur en milieu.

Hoog percentage scoort rood Rode vissoorten

Het blijkt dat bij minstens 81 procent van de restaurants een vis-, schaal-  of schelpdiersoort op de menukaart stat die rood scoort op de VISwijzer. 32 procent van de totale menukaarten heeft één rode vissoort op de kaart, 30 procent heeft twee rode vissoorten en de overige 19 procent heeft zelfs drie of meer rode vissoorten op de kaart staan.

Wanneer de vis als rood gelabeld wordt betekent dat er meerdere duurzaamheidsproblemen zijn, zoals overbevissing, schade aan de zeebodem of milieu impact door de kweek.

Rode vissoorten

De belangrijkste ‘rode’ vissoort die geserveerd wordt is de tropische garnaal (gamba), die op 61 procent van de menukaarten gevonden is. Ook verse tonijn (dat is meestal geelvin, maar kan ook blauwvin of bigeye tonijn zijn) scoort vrijwel altijd rood en staat op 31 procent van de menukaarten.

Daarnaast staat er op maar liefst 15 procent van de menukaarten paling (Europese aal). Dit terwijl paling een ernstig bedreigde diersoort is en er nog geen duurzame visserij of kweek mogelijk is. Ook de rode soorten als rog, spiering, zwaardvis en botervis werden gevonden op menu’s.

Horecaprogramma

Volgens de GFF zijn er ook restaurants die het wel goed doen. Zo heeft restaurant Bluespoon in Amsterdam een volledig duurzame kaart. Sander Bierenbroodsport, chef kok bij Bluespoon, zal deze week als ambassadeur voor het horecaprogramma Chefs voor Goede Vis van de VISwijzer gehuldigd worden

Het programma wil de kennis over duurzaam gevangen of gekweekte vis in de horecasector vergroten. Daarnaast moet het programma ook leveranciers van vis stimuleren betere informatie over de herkomst van de vis te geven.