Nederlandse voedingsstudenten winnen internationale prijs op Sial met groentenpannenkoekmix (video)

Parijs, 24 oktober 2018 11:41 | Mai-Di Postma

Studenten van de HBO-instelling Van Hall Larenstein hebben de zogenoemde communicatiestrategieprijs van de Europese voedselontwerpwedstrijd Ecotrophelia in de wacht gesleept. Ze deden dat met een door hun ontwikkelde met groente verrijkte pannenkoekenmix. Daarmee spelen ze volgens de jury in op de behoeften van zowel ouders als kinderen.

De Ecotrophelia-wedstrijd is een jaarlijkse competitie tussen studententeams van hogescholen en universiteiten in Europa. Het Nederlandse team dat onder de naam Panggies meedeed, won de communicatiestrategie prijs tijdens de finale die afgelopen week plaatsvond in Parijs, tijdens de voedingsbeurs SIAL.

 

Bekijk de video over food startups op Sial, Panggies de winnaars van de communicatiestrategierpijs komen als eerste aanbod in het filmpje

 

Opdracht gezond product ontwikkelen

Voor deze competitie kregen studenten de opdracht een nieuw, gezond voedingsproduct te ontwikkelen waarbij ze met bepaalde aspecten rekening  moesten houden, zoals:  de smaak, de geur, de presentatie, de mogelijkheid tot industriële productie(duurzaam) en/of marktpotentieel, de verpakking, de marketing en de verkoop aan de consument in de winkel.

Communicatiestrategie prijs

In de finale bepaalde het publiek van het AgriFoodTop Symposium welk team het beste en meest gezonde product had ontwikkeld. Naast de eerste drie plekken werden nog de communicatiestrategieprijs en de innovatieprijs verdeeld. De jury keek bij het beoordelen van deze prijs voornamelijk naar de communicatieaanpak (artikel 6.1) voor het product.

Gedroogde groente pannenkoek

Voor de wedstrijd ontwikkelde Team Panggies een groente verrijkte pannenkoekenmix. Deze pannenkoek mix bestaat uit groente afkomstig van reststromen. Met deze vernieuwde pannenkoekenmix wil het team de groente industrie een handje helpen en tegelijkertijd de groenteconsumptie van kinderen verhogen.