Onderzoek: Nederlandse vleesconsument wordt steeds kritischer

Boxtel, 3 juli 2017 16:58 | Anne Groen

Uit de zesde editie van de Vion Consumer Monitor blijkt dat een overzichtelijke presentatie in het schap, de kwaliteit van het vlees, het vertrouwen een eerlijk stukje vlees te kopen en een goede prijs-kwaliteitverhouding de aspecten zijn die het oordeel van de consument qua aankoopgedrag het meest beïnvloeden.

Consumenten zijn zeer positief over de kwaliteit van Nederlands vlees, blijkt ook uit de Vion Consumer Monitor: ruim 65 procent beoordeelt de kwaliteit als ‘uitstekend’.

Vertrouwen in productie vlees

Het vertrouwen van de consument dat de productie van vlees in Nederland goed is geregeld, is hoog, zo blijkt uit de Vion Consumer Monitor. Op de vraag 'In hoeverre bent u het persoonlijk eens met de volgende uitspraken over het onderwerp vlees?' waren de reacties als volgt.

- 'Nederlands vlees is van uitstekende kwaliteit.' In Consumer Monitor Onderzoek 2017 is 65% is het hiermee eens of helemaal mee eens (in 2016 was dit 60%). De 35% die Nederlands vlees niet als uitstekend beoordeelt, is over het algemeen neutraal.

- 'Ik heb wantrouwen in de productie van vlees.' In Consumer Monitor Onderzoek 2017 is 81% het hiermee oneens, helemaal mee oneens of is neutraal. 19% is het hiermee eens of helemaal mee eens.  

Beter Leven en Good Farming Star

Eerder deze maand bleek al uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, dat consumenten zich in toenemende mate bewust zijn van hun eigen invloed op de voedselketen: binnen Nederlandse supermarkten groeide de omzet van vlees- en vleeswarenproducten met een Beter Leven-duurzaamheidsclaim het afgelopen jaar met 25% bij vlees en 295% bij vleeswaren.

Bij Vion nam het aantal verwerkte Good Farming Star-varkens (1 ster Beter Leven-keurmerk) in 2016 toe met ruim 30 procent. Dit komt volgens Vion doordat retailers als Albert Heijn stappen hebben gezet in het aanbod zoals in vleeswaren.

Kritische consument

Uit het onderzoek onder rond ruim 2.500 huishoudens van het GfK-huishoudpanel blijkt dat hoewel de consument steeds kritischer wordt, hij een goed stukje vlees op zijn tijd weet te waarderen. Dit betreft 2.500 huishoudens, als onderdeel van het GfK-panel waar vlees gegeten wordt, aldus Irene Gloudemans van Vion Food Group. Het bieden van voldoende variatie en geborgde productkwaliteit kan ertoe bijdragen dat de consumptie van vlees ook in de toekomst binnen het voedingspatroon van de consument past, aldus Vion.

Biefstukje populair

Op de vraag welk stukje vlees men het liefst zou eten na een maand op een onbewoond eiland, wordt biefstuk veruit het meest genoemd; al dan niet in combinatie met een sausje of champignons. Andere favorieten zijn: varkenshaas, gehaktbal, hamburger, kip, draadjesvlees, schnitzel. Maar ook andere gangbare producten als speklap, karbonade, saté, spareribs en rollade staan op het verlanglijstje.

Inzage onderzoeksdata

Helaas is een inzage in de Vion Consumer Monitor 2017 niet mogelijk. 'Het is een specifiek onderzoek opgezet voor Vion', legt Irene Gloudemans uit namens Vion Food Group. 'Het onderzoek is uitgevoerd om onze klanten (retailers) nog beter van dienst te kunnen zijn en te helpen met het verbeteren van hun vleesposities; we hebben het detailonderzoek of delen eruit tot nu toe niet vrijgegeven (in voorgaande jaren ook niet). Het is concurrentieel gevoelige informatie.'


De bevindingen in het consumentenonderzoek zijn bedoeld om retailers te versterken, met deze groep deelt Vion de uitkomsten. 'Het is niet de bedoeling de bevindingen in de media naar buiten te brengen', aldus Irene Gloudemans van Vion.