Online supermarkt steeds populairder

Den Bosch, 8 maart 2016 10:30 | Dionne Irving

ABN AMRO verwacht dat de consument zijn supermarktboodschappen steeds vaker online gaat doen. Bezorgdiensten zoals Picnic, Marley Spoon en HelloFresh bieden keus. Het Deense online initiatief om de fabrikant direct met de consument te linken, biedt extra kansen voor de foodindustrie.

Naar verwachting zal de consument zijn supermarktboodschappen steeds vaker online gaan doen. In 2015 is het online omzetaandeel binnen supermarkten opgelopen van 1 naar 1,6 procent aan het einde van het jaar. ABN AMRO verwacht dat dit aandeel verder zal oplopen naar 9 procent in 2025 en dat deze online markt voor supermarkten in dat jaar ongeveer 3,7 miljard euro groot zal zijn. Nu is dit 389 miljoen euro. Van zijn totale uitgaven besteedt de consument ongeveer 17 procent online. ABN AMRO verwacht dat dit zal groeien naar 33 procent in 2025, waarbij het groeitempo tot 2020 hoger ligt dan daarna, zo is te lezen in het rapport van de bank: Online boodschappen doen wordt populairder

 

Nieuwe toetreders zorgen voor versnelling

De consument heeft online al enige tijd meer keuze dankzij nieuwe bezorgdiensten zoals Picnic, Marley Spoon en HelloFresh. Mogelijk gaan nog meer binnen- en buitenlandse toetreders zich in dit speelveld mengen.

 

Van fabrikant naar consument

Een van deze spelers is Shopall24 met het onlineplatform Shobr. Het Deense initiatief verbindt fabrikanten direct met de consument, in Denemarken gaat dit om een bereik van 2,6 miljoen huishoudens. De online marktplaats is samen met de Deense branchevereniging en A-merken ontwikkeld. Shopall24 heeft plannen om dit jaar dit online platform ook in Nederland te lanceren.

 

Meer weten over Shobr? Kom op 14 april naar het Food Event in Den Bosch.

 

Bekijk het totale programma.

 

Schrijf u direct in.