Questionmark: ‘Kiezen voor duurzame hazelnootpasta haast onmogelijk’

Amsterdam, 27 juni 2018 08:30 | Jorine van Knippenberg

Er is een groot aanbod aan verschillende keurmerken in het hazelnootpastaschap, maar juist deze veelheid maakt dat er te weinig transparantie is. Vaak zeggen deze keurmerken namelijk iets over de totstandkoming van maar één grondstof. Dit blijkt uit een onderzoek van Questionmark.

Questionmark onderzocht 24 verschillende hazelnootpasta’s van onder andere Albert Heijn, Ekoplaza, Vomar en Plus. Op basis van de hoeveelheid suiker en verzadigd vet per 100 gram, de RSPO-certificering op palmolie, keurmerken of afkomst van cacao en de inzet voor betere arbeidsomstandigheden bij de productie van hazelnoten gaf Questionmark alle pasta’s een score. Deze zijn terug te vinden in de Hazelnootpastawijzer.

De huismerken van zowel Jumbo als Albert Heijn scoren goed. Beide supermarkten hebben volgens Questionmark een ‘degelijk huisbeleid voor grondstoffen met duurzaamheidsrisico’s’. Omdat dit maar deels zichtbaar is op de verpakking is het echter lastig voor consumenten om hier inzicht in te krijgen. Bij A-merken is dit nog lastiger, omdat zij eigen duurzaamheidsprogramma’s hebben waarvan de inhoud niet samenloopt met die van keurmerken.

Certificaten

Op drie pasta’s na gebruiken alle hazelnootpasta’s RSPO-gecertificeerde palmolie. Questionmark zet echter zijn vraagtekens bij de inspanningen van RSPO, aangezien deze lastig te achterhalen zijn. Doordat zelfs de budgetmerken kiezen voor de gecertificeerde palmolie heeft Questionmark twijfels over het ambitieniveau van het keurmerk. De eisen moeten omhoog, voor gecertificeerde cacao geldt hetzelfde. Het certificaat is overigens moeilijk terug te vinden op de etiketten van de chocoladepasta’s.

Eén op de drie onderzochte hazelnootpasta’s is biologisch. Questionmark geeft aan dat dit goed is voor de biodiversiteit, maar dat biologische producten voorbij gaan aan ernstige problemen in de productieketen, waaronder kinderarbeid, slavernij en ontbossing.

UTZ

UTZ zet zich in voor de verbetering van de hazelnootsector, maar dit betekent volgens Questionmark niet dat ieder product met een UTZ-keurmerk cacao ook UTZ gecertificeerde hazelnoten verwerkt. Hiervoor hanteert UTZ een variant op het logo, met minimale verschillen.

Ferrero, producent van Nutella, is de grootste inkoper van hazelnoten. Door de omvang van hun inkopen is het niet mogelijk om enkel UTZ-gecertificeerde hazelnoten te krijgen. Om deze reden hebben ze eigen programma’s ontwikkeld en de ambitie uitgesproken om alle hazelnoten per 2020 volledig traceerbaar te laten zijn.