Slaapverlenging leidt tot verlaagde inname van suikers, koolhydraten en vet

LONDEN, 12 januari 2018 10:15 | Amy Berentsen

Een verhoging van het aantal slaapuren per nacht leidt tot een verminderde inname van vrije suikers, koolhydraten en vetten. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek die recent werd gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.

In de studie hebben de onderzoekers gekeken naar het effect van langdurig slapen op de inname en kwaliteit van voeding bij 42 volwassenen (18-64 jaar), die gewoonlijk kort slapen (5 tot 7 uur slaap per nacht). De deelnemers werden verdeeld in twee gelijke groepen: een slaapverlengingsgroep en een controlegroep.

Bewegingssensor aan de pols

Het slaappatroon van de deelnemers werd bijgehouden met een bewegingssensor aan de pols. Deze sensor kon de slaapduur opmeten, evenals de tijd die werd doorgebracht in bed vóór de deelnemers in slaap vielen. Daarnaast keken de onderzoekers naar het rust- en totaalenergieverbruik, fysieke activiteiten, cardiometabole risicofactoren en het voedingspatroon.

Significant verhoogde slaapduur

Na vier weken constateerden de onderzoekers dat bij 86 procent van de deelnemers uit de slaapverlengingsgroep, de slaapduur was verhoogd met minimaal 52 minuten tot maximaal 90 minuten. Drie deelnemers bereikten een wekelijks gemiddelde binnen de aanbevolen zeven tot negen uur slaap per nacht. Er werden geen significante verschillen in de controlegroep waargenomen.

Verminderde inname vrije suikers

Het verhogen van de slaapduur leidde bij de deelnemers uit de slaapverleningsgroep tot een verminderde inname van vrije suikers (gemiddeld 10 gram) in vergelijking met de controlegroep. Het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie is om de consumptie van vrije suikers te beperken tot maximaal 10 procent van het totaal aan calorieën dat je eet. Voor een vrouw die 2.000 kilocalorieën per dag eet komt dit neer op 50 gram vrije suikers per dag.

Ook de vet- en koolhydraatinname lag lager in de slaapverleningsgroep. Er werden geen significante verschillen waargenomen in het energieniveau en cardiometabole risicofactoren tussen beide groepen.

Een haalbare strategie

De onderzoekers suggereren dat het verhogen van de slaapduur een haalbare strategie kan zijn om het beperken van overmatige consumptie van vrije suikers in een obesitas bevorderde omgeving te vergemakkelijken.