‘Vegetarisch eten in bedrijfsrestaurants steeds populairder’

Capelle aan den IJssel, 12 maart 2019 10:49 | Hans Kraak

Foodservice-bedrijf Sodexo Nederland heeft het afgelopen jaar een flinke stijging gezien in de behoefte aan vegetarische gerechten. Ten opzichte van het jaar ervóór werd in 2018 negentien procent meer vegetarische producten verkocht.

Sodexo geeft aan volop in te zetten op deze trend. Zo introduceerde het bedrijf VEGGIE, een pop-up met trendy vegetarische gerechten, in samenwerking met Isabel Boerdam van foodblog De Hippe Vegetariër. Met VEGGIE biedt Sodexo in haar restaurants een gevarieerd vegetarisch aanbod met groenten, granen, peulvruchten en noten als basis.

Meat Less Monday
Daarnaast zijn er ruim 120 bedrijfsrestaurants die de Meat Less Monday kennen, waarbij het bedrijf de gasten elke maandag probeert te enthousiasmeren om een vegetarische keuze te maken. Ook in het zogeheten banqueting-assortiment biedt Sodexo, afhankelijk van de wensen en behoeften van klanten, een bijna 100% vegetarisch assortiment aan.

Toename in behoefte
Maaike Jager-Reijs, Director Food Platform bij Sodexo: ‘Wij zien een enorme toename in de behoefte aan vegetarische gerechten. Het past in de trend, dat steeds meer mensen een gezonde en duurzame levensstijl nastreven met oog voor dier en natuur. En die trend ondersteunen we van harte. Onze medewerkers bij food services hebben een passie voor lekker eten en drinken en we hebben natuurlijk een enorm bereik via onze restaurants bij bedrijven, overheidslocaties, zorg- en onderwijsinstellingen. We willen daar laten zien hoe lekker, gezond en makkelijk vegetarisch eten kan zijn. Zelfs met elke week één dag zonder vlees maak je een positieve impact op mens, dier en milieu.’

Feiten uit de bedrijfsrestaurants van Sodexo:
•             De verkoop van vegetarische producten steeg afgelopen jaar met 19%;
•             Topfavoriet onder de vegetarische soepen is de bospaddenstoelensoep;
•             Hardlopers onder de vegetarische salades: de couscoussalade met feta en een poké bowl met tofu.

De meest verkochte vegetarische broodjes zijn:
1.     Broodje met huisgemaakte hummus;
2.     Belegd broodje met brie;
3.     Baguette met geitenkaas.

De verkoop van vleesvervangers steeg het afgelopen jaar met 4%.

Week zonder vlees
Net als vorig jaar is Sodexo deze week partner van de Nationale Week zonder Vlees: een initiatief van Isabel Boerdam om vegetarische gerechten te promoten en waar 69 partners aan meedoen. De vleesloze week ging gisteren officieel van start met ruim 50.000 deelnemers die de uitdaging aangaan om de hele week geen vlees te eten. Behalve (bedrijfs)restaurants doen er supermarkten, producenten, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten aan mee.

Pop-up store
De Nationale Week Zonder Vlees werd officieel afgetrapt door de opening van een pop-up store op Utrecht Centraal door wethouder Lot van Hooijdonk. Deze locatie op het knooppunt van Nederland vormt het kloppend hart van de campagne en is meteen het loket voor consumenten om naartoe gaan met vragen en opmerkingen.